SEO оптимизацията е от решаващо значение за представянето на един бизнес онлайн. Независимо дали предлагаш продукти, услуги или новини, те трябва да са пред очите на потребителя, в момента в който той ги потърси.
Оптимизирането на сайтове е необятно откъм техники и методи за по-добро класиране. Истината е, че няма конкретна формула за успех и с времето сам научаваш кое работи за твоя сайт и кое не.
Независимо от това, има основни SEO съвети за успех, които са универсални и важат за всеки. В статията сме събрали 10 такива, с които да си гарантираш шанс за класиране в Google.
А ако тази статия не ти стигне и искаш да знаеш още повече за SEO оптимизацията, можем да ти разкажем на курса ни по дигитален маркетинг.
1. Създавай полезно съдържание
Главното правило при оптимизирането на сайтове си остава същото, каквото е било винаги - content is king. Независимо колко ключови думи се опиташ да събереш в една статия, Google алгоритъмът приоритизира качеството над количеството.
Мисли си за нуждите на потребителите, когато пишеш статия. В крайна сметка те ще са тези, които ще четат и ще си взаимодействат с нея.
Колкото повече хора четат, харесват и споделят статиите, толкова по-нагоре ще намериш сайта си в SERP.
Създавай богато и информативно съдържание без да се пестиш откъм думи. За 2022 средната дължина на една блог статия е 1400 думи.
Ако искаш да си конкурентен в резултатите на търсачките, ще трябва да се стремиш към подобни резултати.
Още няколко добри SEO съвета относно оптимизиране на съдържание:
Тон на писане
Освен ако не си в някоя сложна техническа ниша или пък пишеш за банково дело, старай се да пишеш семпло и приветливо. Представи си, че читателят е пред теб - едва ли ще му говориш само в терминология.
Heading Tags
Използвай Heading Tags (h1, h2, h3…) по предназначение. Те подпомагат структурирането на статията и са полезни както за сео оптимизация, така и за самия потребител.
Не забравяй да слагаш и по някоя ключова дума в тях.
Използвай празно пространство
Не се страхувай да разделяш абзаците си на по-малки части. Особено за мобилна версия, четимостта е много по-добра, когато един параграф съдържа до две изречения.
Така няма голямо събиране на текст и очите на потребителя се ориентират по-лесно.
2. Използвай правилните ключови думи разумно
Щом четеш тази статия, значи си чувал за ключови думи. Това са думи и фрази, които се търсят от потребителите в Интернет. Чрез съдържанието на ключови думи в страницата ти търсачките преценяват дали тя е подходяща за нуждите на конкретния потребител.
В началото беше лесно да манипулираш алгоритмите с т.нар. Black Hat техники - да спамиш ключови думи, да ги криеш из страницата и какво ли още не. За добро или лошо, тази стратегия отдавна не работи 🙂
Не прекалявай с ключовите думи
Сред SEO общността е прието основната ключова дума да представлява 1-2% от целия текст. Това значи ако статията ти е 1000 думи, ключовата да е използвана 10-20 пъти.
Можеш да проверяваш този процент с онлайн инструменти за броене на думи. Те могат да изкарват статистики за най-често срещаните споменявания в текста.
Разбира се можеш да го правиш и сам, като сметнеш процента с спрямо броя на ключовите думи и броя на всички думи в текста.
Слагай ги на стратегически места
Старай се да поставяш ключовите думи в началото на абзаците и в началото на статията като цяло. Макар алгоритъмът на търсачките да не чете като човек, той също се движи по страницата отгоре - надолу.
Слагайки важните думи и фрази в началото, насочваш вниманието на търсачката към темата на цялата статия.
Използвай вариации и синоними
Google е достатъчно развит, за да разбира когато използваш близки по значение думи. Разбира и от шльокавица, така че не се притеснявай, че изтърваш подобен тип търсения.
Използването на синоними помага за това алгоритъмът да разбере по-добре темата и контекста на статията, без да се прекалява с ключовите думи.
3. Оптимизирай скоростта на сайта си
Един от основните фактори за ранкинг е това сайтът ти да зарежда бързо. Имай предвид, че 40% от потребителите изоставят уеб сайтове, които зареждат повече от 3 секунди.
PageSpeed Insights е инструмент на Google, с който можеш да провериш скоростта на уеб сайта си за десктоп и мобилна версия. Освен резултати, ти дава и множество съвети за оптимизиране на сайта ти.
Основни елементи, които влияят на скоростта на сайта и съответно на seo оптимизацията, могат да са:
- Размер на изображенията - може би най-често срещания и лесно решим проблем са тежки снимки по страниците. Има много безплатни онлайн инструменти за компресиране на снимки, с които да олекотиш уеб сайта си. Добро правило, което да следваш, е снимките ти да са до 100 kb.
- Minifying (минимизиране на код) - чрез минимизиране на код се премахват интервали, празни полета, коментари на разработчици и други. Това намалява размера на файла и съответно подобрява скоростта на зареждане.
Има готови инструменти, с които да минимизираш кода си. Хубаво е да си запазиш и едно копие на оригинала, за да можеш лесно да нанасяш промени. Minify кодът е малко труден за разчитане с просто око.
- Допълнителни приставки и инструменти - в Интернет има множество инструменти за анализи, seo oптимизация и още. И докато е добра идея да имаш източници на полезни данни, прекомерното използване на допълнителни скриптове може да утежни сайта.
Избери 1 или 2 инструмента, които са ти най-полезни, и разчисти останалите. Не забравяй, че Google и неговите платформи за анализ (Google Analytics, Search Console и пр.) съдържат най-важното, от което имаш нужда.
4. Отдели време за meta таговете
Meta таговете за изключително важни за ориентирането на търсачките по темата на текста ти и са основна част от SEO оптимизацията.
Най-популярни са:
Meta Title
С meta title се обозначава заглавието на статията. В него е задължително да фигурира (дори и да започва с) основната ключова дума за най-добри резултати.
Потребителите виждат това заглавие, когато търсят нещо в Google. То се визуализира като син текст.
За някои хора е важно да се вижда цялото заглавие, а за други е без значение, стига да върши работа за търсещата машина и оптимизирането на сайта.
Ако искаш да излиза пълното заглавие, общо правило е да се ограничаваш до 50-60 знака.
Meta Description
Това е описание на текста в страницата, с който да насочиш търсачката относно съдържанието ѝ. В браузъра се визуализира като сив текст под заглавието.
Отново е задължително да сложиш главната си ключова дума в него. Относно seo съвет за дължината на описанието, можеш да се придържаш към 160 знака.
Често се случва meta description, който си написал, да не излиза, когато видиш страницата си в Google. Алгоритъмът може да го променя или да показва части от самия текст в статията, ако прецени че е по-подходящо за търсенето на потребителя.
Това не значи, че не взима впредвид ключовите думи, които си заложил, така че не се притеснявай. В примера тук се е случило същото:
Meta Keywords
Това е таг, който все по-рядко се използва в оптимизирането на сайтове. В него се слагат основните ключови думи, към които се отнася конкретната страница. От години не е фактор за ранкинг, а и разкрива ключовите ти думи пред останалите.
Meta Author
С този таг се посочва автор на съдържанието на страницата. Може да е човек или организация. Вече има други възможности, в които да представиш кой е създателя на един текст на търсачките, така че не се използва често.
5. Задай си реалистични цели
Когато стартираш е много примамливо да се целиш към звездите - кратки ключови думи, окупирани от големи, доказали се сайтове. Тези търсения наистина имат голям трафик, но затова имат и висока конкуренция.
В началото сайтът ти не е натрупал достатъчно доверие от търсачките. Дори да напишеш най-хубавата статия, вероятността да се появиш на първи места е малка.
Вместо това е добра стратегия да започнеш с ключови думи с малко търсене и слаба конкуренция. Нашият seo съвет е да пишеш съдържание за дълги фрази (long-tail keywords), особено такива, които отговарят на въпроси като Какво? Как? и Защо?
След като изградиш портфолио от статии на добри позиции, ще влезеш в полезрението на търсещите машини и по-лесно ще можеш да се пробваш за високо търсените думи.
6. Обмисли линк стратегията си
Освен текст, търсещите машини анализират и линковете по страниците. За тях е от значение препратките, независимо към друга твоя страница или чужда, да водят към качествено съдържание.
Internal Linking (вътрешни препратки)
В страницата си можеш да оставяш релевантни препратки към други твои страници. Могат да са продуктови или информационни - важното е само да са полезни.
Подобна техника подпомага seo оптимизацията, защото задържа търсещата машина по-дълго на уебсайта ти и тя обхожда по-голяма част от него.
Помага и затова да разбере контекста на текущата страница и на тези, към които се препраща.
External Linking (външни препратки)
Много хора се страхуват да слагат линкове към чужди уебсайтове, за да не загубят трафика си. Бъди сигурен, че няма такава опасност.
Особено когато става въпрос за цитат от проучване, е добра практика да се оставя линк към източник. Стига да е полезно, ще се хареса и на Google, и на потребителя.
Единственото важно правило е тези препратки да не са твърде голям брой и да водят към качествени сайтове, на които търсачките имат доверие.
7. Бъди автентичен
Един от ранкинг факторите на Google, който допълнително потвърждава написаното в първа точка, е т.нар. E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).
Накратко, търсещите машини искат съдържанието ти да е качествено и да идва от достоверен източник. Как да докажеш, че си такъв?
Добро начало е да добавиш секция с автор в сайта си или като поле на финала на статиите си. Включи в него името, снимката и кратко описание за копирайтъра.
Можеш да добавиш и линкове към социалните му мрежи, за да си напълно убедителен, че авторът е истински човек.
Разбира се, голям брой доказани сайтове, които да препращат към твоя сайт, също е знак за това, че ти или бизнеса ти сте компетентни в дадена ниша.
До голяма степен авторитетът ти онлайн зависи от това колко и къде се появяваш онлайн. Участвай в дискусии, пиши гост статии, включвай се в конференции - това ще помогне не само за връзката ти с потенциални клиенти, но и за seo оптимизацията на сайта ти.
8. Обърни внимание на снимките си
Вече обърнахме внимание на размера на изображенията, но това не е единственото интересно при тях.
Заглавието на файла на снимката е полезен за търсещите машини. Добра практика е да бъде релевантно наименуван спрямо това, което съдържа. Т.е. ако снимката е на бебе слон, кръсти файла “бебе-слон.jpg” или “baby-elephant.png”.
Ако на изображението има много елементи, опиши само най-важните. Хубаво е в заглавието на файла да няма повече от 5 думи.
Звучи примамливо да вкараш 15 ключови думи в името на снимката за по-добра SEO оптимизация, но отсега ти казваме, че няма да даде резултат. Ако се чудиш защо, върни се на първа точка :)
Още няколко важни неща за изображенията при SEO оптимизацията:
Alt Tag
Алт таг е атрибут, с който се описват визуалните елементи на сайта. Опцията за добавяне на такъв е достъпна във всяка система за управление на съдържание (CMS).
Чрез alt tag търсачките разбират какво има на изображенията и могат да преценят дали снимката е важна.
Изображения за споделяне
Добра стратегия е да създаваш изображения, които са подходящи за споделяне. Така статията ти носи още допълнителна стойност на читателя, а и подпомага за разпространението на бранда ти.
Пример за такива снимки са инфографиките. При тях полезната информация е визуално синтезирана и лесна за възприемане, което я прави добър избор за споделяне и преизползване.
Не забравяй да я брандираш с цветовете и логото си, за да могат хората да виждат нейния автор, когато се използва на други места.
9. Не се паникьосвай
Да, в началото сео оптимизацията звучи малко сложно - твърде много неща, с които да се съобразяваш и да помниш. Най-лесния начин да се отърсиш от това чувство е да го приемеш като игра.
До някаква степен seo оптимизацията е именно такава. Състезаваш се с други сайтове и бизнеси за първото място на първата страница. Подобряваш статиите и страниците си, за да достигнат до челните места.
Дай си време да опознаеш материята и бъди търпелив. SEO е от онези неща, които не стават от днес за утре.
Не бързай да реагираш
Често се случва, особено ако статията е нова, да сменя позицията си в рамките на дни. Инстинктивно щом видим спад, решаваме че има нужда от промяна и бързаме да добавим още ключови думи и нови абзаци.
Всяка нова страница, която е минала през индексиране, има нужда от време да намери своето място на SERP. За различните сайтове това време е различно. Отново - трябва търпение.
Дай на статията си и на Google 1-2 месеца, за да заработят заедно. Ако и след това позицията е ниска, можеш да пробваш да допълниш и подобриш текста си.
10. Учи и пробвай…
SEO оптимизацията никога не е била точна наука и няма да бъде. За сметка на това е достатъчно динамична, за да поддържа интереса ти да четеш за нови техники и добри практики.
Няма как да правиш успешно оптимизиране на сайтове без да си любознателен. Да, има базови неща, които всеки трябва да научи, но след това всичко зависи от теб.
Advance Academy е насреща за тези базови знания за SEO! Можеш да се запишеш на професионално обучение по дигитален маркетинг, където ще научиш всичко нужно по време на SEO модула - работа с ключови думи, как работи Google алгоритъма, основи на копирайтинга и още.