Основни термини в програмирането и QA

Ако сте начинаещ програмист или QA специалист, не се притеснявайте 🙂 В нашия речник по програмиране отговаряме на често срещаните ви въпроси - какво е алгоритъм, какво е нишка, какво е обект, какво е цикъл и още!

Agile е методология за разработване на софтуер, която набляга на итеративното и поетапно изпълнение, сътрудничеството, гъвкавостта и обратната връзка с клиентите. Подходите в Agile дават приоритет на адаптивното планиране и непрекъснатото усъвършенстване. Разработката е разделена на малки, управляеми единици, наречени спринтове или итерации, което позволява на екипите да реагират бързо на промените и да доставят често функционален софтуер. 

Алгоритъм е точно определен набор от инструкции, предназначени за изпълнение на конкретна задача или решаване на проблем. Той е последователност от стъпки, които се следват, за да се постигне желаният резултат. Често използван в компютърните науки за обработка на данни, изчисления и автоматизация. Алгоритмите могат да бъдат прости или сложни и са в основата на програмирането и разработването на софтуер, като позволяват на компютрите да изпълняват задачи ефикасно и ефективно.

API (Application Programming Interface)

API (Application Programming Interface) е набор от правила и протоколи, които позволяват на различни софтуерни приложения да комуникират помежду си. Той определя методите и форматите на данни, които приложенията могат да използват, за да заявяват и обменят информация. API позволява на програмистите да имат достъп до функционалността на външни услуги, библиотеки или платформи, без да е необходимо да разбират техния вътрешен начин на работа. Това улеснява интеграцията, автоматизацията и разработването на сложни системи чрез използване на съществуващи компоненти и услуги.

Boolean

Булевият (двоичен) тип данни е тип данни, който може да съдържа една от две стойности: true или false. Булевите стойности се използват в програмирането за представяне на двоични състояния, като да/не, включване/изключване или условия, които могат или не могат да бъдат изпълнени. Те са от основно значение условия if-else, цикли и логически операции, като позволяват вземане на решения и разклонения в кода.
Bootstrap е безплатна front-end рамка с отворен код за разработване на адаптивни и ориентирани към мобилните устройства уеб страници. Тя включва колекция от CSS и JavaScript компоненти, като навигационни ленти, бутони и форми, които опростяват разработването на уеб сайтове. Bootstrap използва grid система за създаване на гъвкави и адаптивни оформления, като гарантира, че уебсайтовете изглеждат и функционират добре на различни устройства и с различни размери на екрана.

Bug

Грешка (бъг) е проблем или недостатък в компютърна програма, който я кара да дава неправилни или неочаквани резултати или да се държи по непредвиден начин. Бъговете могат да възникнат от грешки в кода, логически грешки, неправилни предположения или неочаквани взаимодействия между различни части на програмата. Имат значително влияние върху производителността, сигурността или използваемостта на програмата. Отстраняването на грешки е процесът на идентифициране, изолиране и поправяне на грешки, за да се гарантира, че софтуерът функционира правилно.
Cloud Computing е предоставянето на компютърни услуги, като сървъри, хранилища, бази данни, мрежи, софтуер и анализи, през интернет. То осигурява достъп по заявка до тези ресурси на принципа "плати за това, което ползваш", което позволява мащабируемост, гъвкавост и ефективност на разходите.
Клъстер в компютърните технологии се отнася до група взаимосвързани компютри, които работят заедно като единна система, за да осигурят висока достъпност, мащабируемост и производителност. Клъстерите се използват за подобряване на надеждността и ефективността чрез разпределяне на работните натоварвания между множество машини, които могат да споделят ресурси.

Compiler

Компилаторът е програма, която преобразува изходния код от високо ниво, написан на език за програмиране, в машинен код, който може да бъде изпълнен от процесора на компютъра. Процесът на компилиране включва лексикален анализ, синтактичен анализ, семантичен анализ, оптимизация и генериране на код. Компилаторите гарантират, че изходният код се придържа към синтаксиса и семантиката на езика, като го превеждат в ефективен изпълним код.

Data Mining

Извличане на данни е процесът на откриване на модели, корелации и зависимости от големи масиви от данни, като се използват статистически, математически и машинни техники за обучение. Той включва извличане на ценна информация от необработени данни, които могат да се използват за вземане на бизнес решения и прогнозен анализ. Техниките за извличане на данни включват клъстеризация, класификация, регресия и изучаване на асоциативни правила. Data Mining се прилага широко в области като финанси, маркетинг, здравеопазване и научни изследвания.

Data Structure

Структура от данни е специализиран формат за организиране, обработка, извличане и съхраняване на данни. Често срещани структури от данни са масиви, свързани списъци, стекове и др. Всяка структура на данни предлага различни начини за достъп и манипулиране на данни, като осигурява различни компромиси по отношение на производителността и ефективността. Изборът на правилната структура от данни е от съществено значение за оптимизиране на алгоритмите и ефективно решаване на изчислителни проблеми.
Базата данни е организирана колекция от данни, които се съхраняват и достъпът до тях се осъществява по електронен път. Тя позволява ефективно управление, извличане и манипулиране на данни. Общите типове включват релационни бази данни, които използват таблици за съхранение на данни, и NoSQL бази данни, които използват други структури.

Debugger

Дебъгерът е инструмент, използван от програмистите за тестване и отстраняване на грешки в код. Той им позволява да изпълняват програмата стъпка по стъпка, да проверяват променливите, да наблюдават потока на управление и да идентифицират грешки или пропуски в кода. Дебъгърите предоставят функции като точки на прекъсване, които спират изпълнението в определени точки, и изрази за наблюдение, които следят стойностите на променливите.
DevOps е набор от практики, които имат за цел съвместна работа между екипите за разработване на софтуер (Dev) и ИТ операциите (Ops). Той се фокусира върху сътрудничеството и автоматизацията, за да подобри скоростта, качеството и надеждността на внедряването на софтуер.
Система за имена на домейни (DNS) е йерархична и децентрализирана система за именуване на компютри, услуги или други ресурси, свързани към интернет или частна мрежа. Тя превежда четими от човека имена на домейни (напр. www.example.com) в IP адреси (напр. 192.0.2.1), като позволява на потребителите да имат достъп до уебсайтове и услуги, използвайки запомнящи се имена вместо цифрови адреси. Системата осигурява правилното маршрутизиране на интернет трафика и подпомага функционалността и надеждността на интернет.

Encryption

Криптирането е процес на преобразуване на данни от обикновен текст в шифрован текст, за да се предотврати неоторизиран достъп. При него се използват алгоритми и ключове, за да се трансформират четими данни в нечетим формат, който може да бъде обърнат само с помощта на ключ за декриптиране. Криптирането осигурява поверителност и цялостност на данните, като защитава чувствителната информация по време на съхранение и предаване. Общите методи за криптиране включват симетрично криптиране, при което за криптиране и декриптиране се използва един и същ ключ, и асиметрично криптиране, при което се използва двойка публичен и частен ключ.

Exception

Изключението е събитие, което възниква по време на изпълнението на програма и което нарушава нормалния поток от инструкции. Обикновено то показва грешка или неочаквано състояние, като например деление на нула, неоткрит файл или невалиден вход. Езиците за програмиране предоставят механизми за обработка на изключенията, които позволяват на разработчиците да пишат код, който може да улавя и управлява тези грешки. Правилното обработване на изключенията гарантира, че програмата може да се възстанови от грешки и да продължи да работи, без да се срива.
Flutter е комплект за разработка на потребителски интерфейс, създаден за изграждане на естествено компилирани приложения за мобилни устройства, уеб и настолни компютри от една единствена база данни. Той използва езика за програмиране Dart и предлага богат набор от предварително проектирани уиджети, които улесняват бързия и гъвкав процес на разработка.
Фреймуърк е предварително подготвен набор от инструменти, библиотеки и най-добри практики, който осигурява основа за разработване на софтуерни приложения. Той предлага структурирана среда и общи функционалности, като например удостоверяване на потребителя, достъп до база данни и валидиране на входни данни, което позволява на разработчиците да се съсредоточат върху изграждането на специфични функции, вместо да градят всичко отначало. Фреймуърковете могат да бъдат специализирани за различни типове разработка, като например уеб, мобилни или настолни приложения.

Function

Функцията е блок от код за многократна употреба, който изпълнява конкретна задача, дефинирана чрез име и по избор приема входни параметри и връща стойност. Функциите помагат да се организира кодът, да се намалят повторенията и да се направят програмите по-модулни и по-лесни за разбиране. В много езици за програмиране функциите могат да бъдат извиквани от други части на програмата, което позволява повторното използване на кода и по-добрата му поддръжка. Функциите могат също така да връщат резултати, които могат да се използват в по-нататъшни изчисления или в процеси на вземане на решения.

Git

Git е система за контрол на версиите, която се използва за проследяване на промените в изходния код по време на разработването на софтуер. Тя позволява на множество програмисти да си сътрудничат по даден проект, като предоставя инструменти за разклоняване, сливане и поддържане на история на промените. Git дава възможност на разработчиците да работят паралелно по отделни функции или поправки на грешки, като обединява работата им безпроблемно и разрешава конфликти. Също така позволява създаване на версии, което улеснява връщането към предишни състояния на базата данни, като всеки разработчик има локално копие на хранилището.

IDE (Integrated Development Environment)

IDE (интегрирана среда за разработка) е софтуерно приложение, което предоставя на програмистите цялостни възможности за разработка на софтуер. Обикновено тя включва редактор на код, компилатор или интерпретатор, дебъгер и други инструменти. IDE спомага за улесняванена разработката, като интегрира всички необходими инструменти на едно място, предоставяйки функции като подчертаване на синтаксиса, автоматично завършване на кода и интеграция на контрол на версиите.
Наследяване е основна концепция в обектно-ориентираното програмиране (ООП), която позволява на нов клас да наследи свойства и поведение от съществуващ клас. Съществуващият клас се нарича родителски или базов клас, а новият клас се нарича дъщерен или производен клас. Наследяването насърчава повторното използване на кода и установява йерархична връзка между класовете.
IP адрес (адрес на интернет протокол) е уникален цифров идентификатор, присвоен на всяко устройство, свързано към компютърна мрежа, която използва интернет протокол за комуникация. Той изпълнява две основни функции: идентифициране на хоста или мрежовия интерфейс и определяне на местоположението на хоста в мрежата. IP адресите позволяват на устройствата да комуникират в интернет или в локални мрежи чрез маршрутизиране на данните до правилната дестинация.

Iteration

Итерация (повторение) е процесът на многократно изпълнение на набор от инструкции или блок от код, докато се изпълни определено условие. Обикновено се използва в програмирането с цикли за многократно изпълнение на задачи. Итерацията позволява на програмистите да автоматизират повтарящи се задачи, да обработват колекции от данни и да прилагат алгоритми, които изискват повтарящи се изчисления. Чрез използването на итерация програмите могат да обработват големи масиви от данни и да изпълняват ефективно сложни операции.

JSON (JavaScript Object Notation)

JSON (JavaScript Object Notation) е олекотен формат за обмен на данни, който е лесен за четене и писане от хора и лесен за анализиране и генериране от машини. JSON използва прост синтаксис от двойки ключ-стойност и масиви за представяне на структурирани данни, което го прави идеален формат за обмен на данни между уеб сървъри и клиенти. Той е независим от езика и се поддържа широко в съвременните езици за програмиране.
Библиотека е колекция от предварително написан код, функции, класове и процедури, които програмистите могат да използват за изпълнение на общи задачи, спестявайки време и усилия. Библиотеките осигуряват функционалност за многократна употреба за различни цели, като например манипулиране на данни, входно/изходни операции, математически изчисления и компоненти на потребителския интерфейс. Чрез използването на библиотеки разработчиците могат да използват съществуващи решения, да подобрят качеството на кода и да се съсредоточат върху уникалните аспекти на своите приложения. Библиотеките обикновено са включени в езиците за програмиране или се предлагат като пакети на трети страни.

Loop

Цикъл в програмирането е команда за контрол, която многократно изпълнява блок от код, докато определено условие е вярно. Циклите позволяват автоматизиране на повтарящи се задачи и могат да повтарят поредица от елементи, например масиви или колекции. Съществуват няколко вида цикли, включително for цикъл, while цикъл и do-while цикъл.

Method

Методът е функция, която е дефинирана в рамките на клас в обектно-ориентираното програмиране и работи върху екземпляри на този клас. Методите определят поведението или действията, които обектите от класа могат да извършват, като често манипулират атрибутите на данните на обекта. Те осигуряват начин за капсулиране на функционалността, свързана с даден обект, като подпомагат организацията на кода и повторното му използване.
Обект е екземпляр на клас в обектно-ориентираното програмиране, който съдържа както данни (атрибути), така и методи (функции), които оперират с данните. Всеки обект има уникална идентичност, дефинирана структура и набор от методи, които определят взаимодействието му. Обектите осигуряват начин за моделиране на сложни системи, като ги разделят на по-малки, управляеми компоненти, насърчават повторното използване на кода и подобряват модулността и поддържането.
Полиморфизъм е концепция в обектно-ориентираното програмиране, която позволява обекти от различни класове да бъдат третирани като обекти от общ суперклас. Тя позволява един интерфейс да представя различни основни типове данни, като позволява методите да се използват взаимозаменяемо. Полиморфизмът се постига чрез презаписване на методи, при което подкласът предоставя специфична реализация на метод, дефиниран в неговия суперклас, и чрез интерфейси, които дефинират общ набор от методи за различните класове. Това спомага за гъвкавостта и разширяемостта на кода.
Осигуряването на качеството (QA) при разработването на софтуер е систематичен процес, който гарантира качеството и надеждността на софтуерните продукти. QA включва различни дейности, включително анализ на изискванията, планиране на тестовете, разработване на тестови казуси, изпълнение на тестовете и проследяване на дефекти, за да се идентифицират и отстранят проблемите преди пускането на продукта. Целта на QA е да се гарантира, че софтуерът отговаря на определените изисквания, функционира правилно и осигурява положително преживяване на потребителите.
React е популярна JavaScript библиотека с отворен код, разработена за изграждане на потребителски интерфейси, особено на приложения от една страница. React използва архитектура, базирана на компоненти, при която елементите на потребителския интерфейс са капсулирани в компоненти за многократна употреба, които управляват собственото си състояние. Библиотеката дава възможност на програмистите да създават динамични, отзивчиви и високопроизводителни уеб приложения.

Repository

Хранилището е място за съхранение на софтуерни пакети, код и свързани файлове, често използвано в системи за контрол на версиите. В него се поддържа история на промените, което позволява на разработчиците да проследяват и управляват различните версии на своя код. Те могат да се хостват локално или на отдалечени сървъри и са от съществено значение за управлението на изходния код, осигуряването на последователност и поддържането на непрекъсната интеграция и внедряване.

Runtime

Време на изпълнение е периодът, през който програмата се изпълнява, за разлика от времето на компилиране. То се отнася до фазата, когато кодът се зарежда в паметта, инструкциите се изпълняват и програмата изпълнява своите задачи. По време на изпълнението се извършва динамично поведение, като например разпределяне на паметта, входно-изходни операции и обработка на грешки. Средата за изпълнение осигурява необходимата инфраструктура за изпълнение на програмата, включително управление на ресурсите, осигуряване на сигурността и поддържане на специфични за езика функции.

Scripting Language

Скриптов език е програмен език, предназначен за интегриране и комуникация с други програмни езици, често използван за автоматизиране на задачи. Езиците за писане на скриптове обикновено са интерпретирани, а не компилирани, което ги прави подходящи за бързо разработване и изпълнение на скриптове, които изпълняват повтарящи се или сложни задачи. Сред разпространените езици за писане на скриптове са Python, JavaScript и Ruby.

Syntax

Синтаксис е набор от правила, които определят структурата и състава на валидните твърдения в даден език за програмиране. Той определя как трябва да бъдат подредени символите, ключовите думи и операторите, за да се създаде смислен код, който може да бъде разбран и изпълнен от компилатор или интерпретатор. Различните езици за програмиране имат различен синтаксис, който програмистите трябва да научат и да спазват при писането на код.

Variable

Променлива е място за съхранение, идентифицирано с име, което съдържа данни, които могат да бъдат променяни по време на изпълнението на програмата. Променливите позволяват на програмите да съхраняват, извличат и манипулират динамично стойности, което позволява прилагането на алгоритми и логика. Всяка променлива има тип данни, който определя вида на данните, които тя може да съхранява, като например цели числа, текст или обекти.

Virtual Machine (VM)

Виртуална машина е емулация на компютърна система, която осигурява функционалността на физически компютър, като позволява на няколко операционни системи да работят на една физическа машина. Виртуалните машини се създават с помощта на софтуер, наречен хипервайзор, който разпределя ресурси като процесор и памет за всяка виртуална машина. Те предлагат изолация, гъвкавост и мащабируемост, като позволяват ефективно използване на ресурсите и лесно внедряване на приложения.

XML (eXtensible Markup Language)

XML (eXtensible Markup Language) е език за маркиране, използван за кодиране на документи във формат, който е четим от човека и от машината. XML дефинира набор от правила за структуриране на данни с помощта на тагове, което позволява създаването на персонализирани, самоописателни формати за данни. Той се използва широко за обмен на данни между системи, конфигурационни файлове и съхранение на документи. XML поддържа йерархични структури от данни и е платформено независим, което го прави универсален избор за представяне и предаване на данни между различни приложения и системи.