Какво е QA (Quality Assurance)?

Какво е QA (Quality Assurance)?
  • 3595 преглеждания

С динамичното развитие на дигиталните иновации технологиите не спират да ни помагат във все повече и повече ситуации в нашето ежедневие. Поради големия скок в употребата на смартфони, компютри и машини, сигурността и високото качество на всички технологии станаха от решаващо значение. И така се появи новата професия в ИТ сектора - професията на бъдещето Quality Assurance.

Днес всяко мобилно или десктоп приложение, всяка програмирана машина или уеб сайт, която използвате, е минала първо QA (или още наречен софтуерен качествен контрол). Но какво е Quality Assurance, какво прави QA специалиста и повече за значението и елементите на софтуерното тестване ще ви разкажем в тази статия.

Какво е Quality Assurance?

Quality Assurance (или в превод Софтуерно тестване) е сектор от софтуерното инженерство. Дори и програмистите често правят грешки, затова в екипа влиза IT специалистът по откриване на грешки в кода - qa engineer. QA е процесът, при който се установяват грешките и бъговете в един софтуерен продукт преди той да бъде показан на клиента.

Освен че се грижи апликациите, уеб сайтовете и програмите да са с най-доброто качество, QA специалистът върши своята работа, за да се осигури страхотно потребителско изживяване.

Ако искате да сте част от ИТ сектора и да допринасяте за ежедневието на хиляди хора, то Quality Assurance курса на Advance Academy ще ви помогне да постигнете точно това. 

Какво е QA engineer и какви са неговите задачи?

QA engineer е специалистът по софтуерно тестване. В своя процес на своята работа той се стреми да открие всички възможни проблеми и бъгове. Ето какви са основните задачи на QA специалиста:

  • Планиране на тестове:
    Той разработва планове за тестване спрямо софтуерните изисквания и спецификации. Освен това, Quality Assurance специалистът създава тестови план спрямо дизайн изискванията за един уеб сайт или апликация;
     
  • Провеждане на тестването:
    QA инженерът провежда тестове за функционалността, производителността и сигурността на софтуера;
     
  • Откриване на бъгове:
    Когато един проблем е открит, QA специалистът проследява и докладва дадения проблем на разработчиците;
     
  • Обсъждане на проблемите:
    Специалистът по софтуерно тестване е един от най-комуникативните хора сред софтуерните инженери. Той работи в тясно сътрудничество с разработчици, уеб дизайнери и други хора, които са част от софтуерния проект;
     
  • Документация:
    По време на всички проверки и тестове, QA специалистът води и специална документация, в която описва всичко свързано с процесите на тестване, резултатите и откритите бъгове. 

Какви умения трябва да притежава един QA специалист?

Quality Assurance е вратичката за ИТ света, при която не се налага да знаеш езици за програмиране. Въпреки това, да бъдеш QA специалист изисква общи познания в програмирането, технически умения, но и набор от уникални лични качества. Тези лични качества и умения могат да помогнат в развитието и растежа на всеки един QA engineer. С QA курса на Advance Academy ще имате възможност да натрупате всички необходими технически умения и знания, а също така да усъвършенствате своите лични качества. Ето кои са нужните качества за един успешен QA специалист:

1. Внимание към детайлите.

Със сигурност това не ви учудва! 🙂 Вниманието към детайлите е от решаващо значение за QA специалиста. Те трябва да могат да идентифицират дори най-малките грешки или проблеми, които могат да повлияят на качеството на продукта. Един пропуснат детайл може да доведе до значителен проблем на софтуерния продукт.

2. Аналитично мислене.

Работата в Софтуерното тестване се състои от непрестанно анализиране на сложни системи, идентифициране на потенциални проблеми и разработване на стратегии за разрешаването им. QA инженерите трябва да могат да разберат как работи даден продукт и как различни промени биха въздействали. И за да вършат всичко това QA специалистите трябва да имат добре развито аналитично мислене.

3. Справяне с проблеми.

Да умееш да откриваш, но и да се справяш с проблеми е едно от най-важните умения в Софтуерното тестване. QA инженерът трябва да мисли креативно и да подхожда към проблемите от различни ъгли, за да може да разбере от къде тръгват и каква е причината за тях. Идентифицирайки проблемите и предавайки ги на програмистите, QA специалистът гарантира, че качеството на продукта ще бъде максимално добро.

Безспорно е, че QA специалистът, дори и без програмни умения, е важно попълнение на ИТ екипа във всяка компания. А търсенето в наши дни на специалисти не спира да расте. Затова ако имаш желанието да се развиваш в ИТ сектора, искаш да се превърнеш в IT специалист, то ти си на правилното място.

Скоро стартира новото издание от обучението Quality Assurance – Ниво Junior на Advance Academy. Влез сега в динамичния ИТ свят с нашата подкрепа! Очакваме те!