Какво прави една блог статия добра? Зависи кого питаш - някои хора искат стегнат, ясно конструиран текст, който да даде бърз отговор на въпроса им. Други обичат по-развлекателния стил на писане, в който можеш да намериш и някоя друга шега.
А ако питаш търсещите машини… Е, там става малко по-сложно. Основен приоритет за тях е съдържанието да е полезно, но и отлично оптимизирано.
Как се възприема качеството на една статия зависи и от нейната цел. Има информативни текстове, развлекателни текстове, лични размишления, новини и пр. Всеки вид статия има своите особености, но интернет текстовете като цяло притежават и доста общи качества.
В днешната ни статия ще разгледаме именно тези общи характеристики на онлайн текстовете и ще отговорим на въпроса как се пише статия.
1. Избери си тема
Писането на статии няма как да започне от друго място - първата стъпка е да решиш за какво ще пишеш. Как правиш този избор зависи от професионалната ситуация, в която се намираш:
- Ако си маркетинг специалист или копирайтър, нает във фирма или на фрийланс договор, се съобразяваш с индустрията, в която оперира работодателят ти. Не е коректно да пишеш статия за 10-те най-красиви породи котета, ако фирмата, в която работиш, се занимава с производство на двигатели.
- Съответно, ако си имаш собствен бизнес, също би било добре (а и най-ползотворно за бизнеса ти) да се концентрираш върху писане на статии от сферата ти на работа.
- Ако си част от екипа на новинарски блог, ще се наложи да пишеш по актуални за деня и седмицата теми. Разбира се, ако водиш рубрика или съответна категория, ще трябва да се съобразиш и с това. Дори и да ти се пише за премиерата на нов епизод на любимия ти сериал, ако ти е поверена политическа рубрика, би било не на място.
- Най-много свобода имаш, ако си решил да си направиш собствен блог. Тогава ти определяш какво и кога ще се публикува. Но бъди подготвен и за следното - с тази свобода идва и голямата отговорност успехът на този блог да зависи само и единствено от теб.
След като уточнихме накъде да се насочиш при избора на тема, е време и да ти кажем как да избереш самата тема. Освен ако имаш собствен блог, където споделяш лични размисли, основен приоритет са нуждите на читателите.
Тях можеш да откриеш по много начини:
- Чрез инструменти за социално слушане като Answer The Public
- Чрез Related Searches и People Also Ask при търсене в Google
- Чрез SEO инструменти като Ahrefs
- Чрез коментари от други статии в блога
- Чрез разговори и анкетиране на клиенти, включително събиране на информация от Sales екип при наличието на такъв
Всички тези методи се използват с цел да разбереш от каква информация се нуждаят потребителите. Ако имат въпроси и проблеми, свързани с продукта на фирмата, темата ти ще е да отговориш на тези въпроси и да решиш тези проблеми. Ако виждаш, че потребителите се колебаят да инвестират в това, което продава бизнеса ти, напиши статия за ползите и допълнителните функции на продукта. Ако в коментарите в блога ти се спори, превърни спора в статия. И така нататък.
Вдъхновение за писане на статия се крие навсякъде - нужно е само да си креативен и любопитен, за да го откриеш.
2. Проучи темата и си подготви структура
Проучването преди писане на статии е задължителна стъпка, независимо дали си начинаещ или спец в темата, по която ще пишеш. От това да намериш полезни източници и да провериш дали фактите ти са наистина такива, до това да огледаш съдържанието на конкуренцията - предварителното проучване е значим елемент от процеса на писане.
Да създадеш структура на статията си, преди да я напишеш, е полезно и когато нямаш търпение да започнеш, и когато хич не ти се пише. Нахвърляй идеите си за съдържание на един лист и ще видиш как е много по-лесно визуално да подредиш последователността на точките така, че статията да върви гладко и смислено.
В този етап е добре и да определиш къде ще използваш заглавия и подзаглавия. Те са от голямо значение както за добрата подредба на един онлайн текст, така и за оптимизирането му за търсещи машини.
И понеже споменахме оптимизация…
3. Оптимизирай за търсещи машини
Част от предишната стъпка е да проучиш и ключовите думи. Това са специфичните термини, чрез които потребителите търсят информация относно твоята тема в търсачката. Тези думи трябва да се интегрират в текста, за да може в последствие търсачката да знае за какво става въпрос в статията ти и да я обвърже с тези търсения.
За тази цел можеш да използваш инструменти като Ahrefs, Serpstat, Semrush и други. Related Searches и People Also Ask в Google също ще са ти от полза за това начинание.
Основни елементи на оптимизирането при писане на статии са:
- Използване на оптимизирано мета заглавие и описание (т.е. да съдържат основна ключова дума и да са коректната дължина)
- Разумно използване на заглавия и подзаглавия така, че да поддържат ясна структура на текста
- Добавяне на алт таг на изображенията, за да са рабираеми и са търсещите машини
Повече за SEO оптимизацията можеш да научиш по време на курса ни Digital Marketing Specialist - в него говорим за създаване на съдържание, неговото оптимизиране и цялостна поддръжка на уеб сайта.
4. Направи статията неустоима за четене
Първите елементи от статията, които ще видят потребителите, са заглавието, описанието и банерната картинка. Затова те трябва да са умело изпипани и да грабват вниманието на секундата.
На първо място по важност е заглавието. Има различни техники, които да привличат интереса на читателя, като тяхната ефективност зависи и от самата аудитория. Най-добрата стратегия е да експериментираш с различни типове заглавия при писане на статии, за да видиш кои работят най-добре.
- Използвай Call to Action в заглавията: “Научи защо…”, “Отключи…”, “Открий…”, “Дай начало…”, “Потопи се…” и т.н.
- Използвай номерация: “5 причини…”, “12 знака, че…”, “3 умения…”
- Опиши мечтан резултат: “Сияйна кожа: как…”, “Милионер до 30 години - защо трябва…”
- Изпробвай шокиращи твърдения и парадокси, но без да прекаляваш: “Полезен гейминг за деца: защо…”, “Спри да си губиш времето! - как…”
Не забравяй, че и основната ти ключова дума трябва да присъства в заглавието ти.
Относно описанието на статията, съветите са сходни - използвай умело ключови думи, ангажиращи изказвания и се опитай да породиш емоция (любопитство, учудване, гняв и пр.).
Банерната снимка на статията е особено важна при споделянето на статии в социалните мрежи. Когато създаваш изображението:
- Съобрази се с размерите, които изисква социалната медия
- Използвай висококачествени снимки и елементи
- Интегрирай контрастиращи цветове, за да привлечеш вниманието
- Добави текст (или заглавието, или кратка релеватна информация) и използвай удебелени шрифтове, които ще са видими на мобилна версия
- Не пренатрупвай дизайна
Много специалисти твърдят, че получават по-добър интерес, когато на изображението им има човек. Тествай и виж дали това работи за теб :)
5. Вкарай малко цвят
Статията, която си написал, може да е невероятна - лек и приятен за четене текст, интересна тема, полезно съдържание и т.н. Само че без почивка за окото, този голям набор от думи може да откаже читателя.
Хората предпочитат предимно визуални стимули и наличието на изображения в статията ти ще отговори на тази тяхна нужда. И не само - статии с изображения получават 94% повече четения.
Ако са информативни, изображенията в статия имат и още позитиви - те също могат да се класират като резултат в Google Images. Това значи, че ако някой види изображението ти, сметне го за полезно и реши да го сподели, твоят бранд получава допълна осведоменост.
6. Направи си проверки
Няма изненади тук: важно е резултатът от писане на статия да е грамотен. Знаем, че човек не може да помни всяко правило в българския език, а и често се случват куриозни езикови ситуации, в които не си попадал преди.
Правилното писане на статии не е въпрос на това кой ще забележи и кой не - за копирайтърите и създателите на текст грамотността е личен стандарт на работа.
При ситуации, в които изпитваш несигурност, ти препоръчваме два много полезни ресурса: блога на д-р Върбанова “Как се пише” и сайта на Служба „Езикови справки и консултации“. В тях можеш да намериш отговор на по-голямата част от въпросите си и да си гарантираш, че текстовете ти са изрядни.
Разбира се, писането на статия не се свежда само до тези 6 стъпки - има и други малки особености на създаването на съдържание. Препоръчваме ти да те запознаем с тях професионално по време на SEO програмата ни. Можеш да видиш повече в сайта ни.