Скрач е наистина невероятна възможност най-малките да се докоснат до света на програмирането. Платформата е интуитивна, цветна и предлага семпли опции, с които да създадеш весели анимации и готини игри.
Основното предимство на Scratch като език за програмиране за деца, е това че е визуален и опростен. Децата истински се забавляват докато неусетно опознават света на информационните технологии.
Неслучайно Скрач спада към категория блоково програмиране - тип програмиране, при което командите и правилата са под формата на блок елементи. Това не само улеснява възприемането на новата информация, но и прави кодирането да прилича по-скоро на игра, отколкото на урок.
В днешната статия ще разкажем по-подробно за видовете програмни блокчета в Скрач, а ако искаш да научиш още повече, разгледай задаващия се летен курс по програмиране със Scratch на Advance Academy.
Как се работи със Скрач?
В Скрач програмирането става с блокчета (от там и блоково програмиране). Спрямо функциите им те се подреждат в конкретна последователност, така че да се случи нужното действие. Чрез тях можеш да накараш герои да вършат различни движения и да говорят.
Чрез блокчетата задаваш функциите и правилата на игрите, които искаш да програмираш. Всичко, което се случва на монитора и чрез командите на мишката и клавиатурата, първо се създава като правило в Скрач с блоковите елементи.
Какво е Sprite в Скрач?
Спрайтовете са герои и елементи, които можеш да използваш в проектите си в Скрач. Платформата разполага с библиотека от готови дизайни, но можеш да добавяш и свои.
Всеки от тях има по няколко пози, с които можеш да експериментираш. Така движенията и действията на героите са по-реалистични.
Спрайтовете могат да бъдат редактирани и на външен вид - можеш да сменяш цветовете и елементите по тях, така че да ти напомнят на любим герой или приятел :)
Какви са видовете блокови елементи в Скрач?
Основните видове блокчета в работата със Скрач са 8. Чрез тях можеш да накараш всеки герой да направи това, което желаеш. Разделени са по цветове, за да ти е още по-лесно да ги запомниш.
Движение - синьо Скрач блокче
Сините блокове в Скрач са тези, които контролират движенията на героите - обръщания, завъртания, ходене по екрана и т.н. С тях се задават абсолютни, относителни и допълнителни движения.
Абсолютните движения са когато зададеш на спрайта си конкретна координатна позиция, на която той да отиде или да се появи.
Относителните движения са тези, които не зависят от това къде отива героят, а къде е в момента. Най-често това са насочвания и завъртания.
Има и допълнителни движения, като това героят да се насочва спрямо позицията на курсора, да отскача от рамките на картата или да се появява на случайно място.
Външност - лилаво Скрач блокче
С блокчетата за външност можеш да променяш визуалните характеристики на спрайтовете и сцената около тях. Това включва фона, размера и цветовете на героите, балончета за мисли и разговор, невидимост и други любопитни опции.
Звук - розово Скрач блокче
Какво ще е една анимация без фонова музика и говорещи герои? При работата със Скрач можеш да добавяш звуци и песни чрез розовите блокчета.
Можеш да използваш готови звуци, да добавяш нови и дори да записваш собствени. Вградените опции ти позволяват да контролираш силата и дължината на мелодиите, за да пасват идеално да идеите ти.
Събития - жълто Скрач блокче
Събитийните блокчета в Скрач са може би най-важните от всички. Те са правилото кога кодът, който си подредил, да започне да работи.
Такива събития могат да са натискането на зеления флаг за начало, натискане на конкретен клавиш, избор на обект от игралното поле и др. Без тези блокчета, анимацията или играта няма как да започне.
Този Скрач елемент е особено важен за създаването на игри. Движенията на героите с клавиши се задават именно чрез тях.
Контрол - светлооранжево Скрач блокче
С контрол блокчетата при работа със Скрач поставяш правила и условия за действието на кода. Това могат да са повторения, избор от променливи, изчакване и други.
Те са важни за хода на това, което създаваш. С тях можеш например да зададеш конкретно развитие на играта си, ако играчът е натиснал зелен, вместо червен бутон.
Сетива - светлосиньо Скрач блокче
Сетивните блокчета при работа със Скрач засичат конкретни действия. Например ако героят е докоснал друг спрайт или обект, разстоянието между два обекта, позицията на курсора и много други.
Подобни опции също са полезни за различни видове игри като събиране на падащи предмети, бутане на обекти и т.н.
Оператори - зелено Скрач блокче
Това са блокове в Скрач, които сравняват и изчисляват числа или текст.
Ако правиш игра тип викторина, това ще са блокчетата, чрез които ще става ясно дали играчът е въвел правилен отговор.
Полезни са и при точкуването в игри. Така ако събереш повече точки от противника, можеш да си победител.
Скрач е необятен откъм възможности, трябват само малко логическо мислене и много въображение!
Ако искаш да разбереш още по темата как се работи със Скрач можеш да разгледаш летния ни курс по Scratch програмиране за деца!