Преди да създадете бизнес и маркетинг стратегиите си, трябва да знаете кой е вашият идеален клиент. За кого създавате вашия продукт или услуга? Вашият бизнес предлага решение на проблеми на определени аудитории, но кои са те?
В тази статия ще ви разкажем повече за идеалния клиент, какво представлява, защо е важно да го познаваме и как да го определим. Тази тема е част и от безплатния ни курс по Дигитален Маркетинг - Digital Marketing Basics. Той ще ви даде всички необходими насоки към успешното развитие на маркетинга на вашия бизнес.
Какво е идеален клиент?
Идеален клиент или още buyer persona/потенциален клиент е въображаема фигура, която обхваща реалните характеристики на вашата аудитория - демографски, поведенчески, техните основни цели и мотивации, както и техните проблеми и нужди.
Buyer persona-та е част от целевата аудитория, за която се предполага, че има нуждата от продукта на вашия бизнес. Тази аудитория отговаря на определени характеристики, нужди и начин на живот, които ще ви помогнат да насочвате маркетинговите кампании в правилната посока.
Идеалният клиент се изгражда от анализи и събиране на данни от настоящите си клиенти.
Но каква е разликата между идеален клиент и таргет група?
Идеалният клиент е извадка от таргет групата. Той отговаря на всички характеристики на групата, към която принадлежи. Разликата между тях е, че при него се разглеждат по-детайлно мотивациите, целите и психологическата нагласа.
Защо е важно да определим нашия идеален клиент?
Маркетинговият подход, базиран на личността (buyer persona), помага за насочването и точността на рекламните кампании в дигиталния маркетинг. Когато се запознаете с вашите идеални клиенти, вие ще знаете точно как да задоволите нуждите и интересите им. Това е едно от най-добрите конкурентни предимства, част от постигането на вашите бизнес цели.
Опознаването на клиента ще стимулира и креативната ви работа по създаването на различни рекламни послания. Знаейки неговите проблеми и нужди, вие ще сте в позиция да предложите решението по най-добрия начин, благодарение на добре таргетираната реклама.
Да знаете коя е вашата аудиторията и идеален клиент ще ви гарантира успешното развитие на бизнес и маркетинг стратегиите и брандинга на вашия бизнес. Стойността на този процес е еквивалентна на това да създадете лого за вашата марка, та дори по-голяма.
Как да разберем кой е нашият идеален клиент?
За да изградите профил на вашият идеален клиент, трябва да започнете с проучване и анализ на вашите основни реални клиенти на бизнеса. От този анализ ще можете да извлечете по-релевантна и подробна информация за тях, включително емоционални качества - лична мотивация, какво харесват в бизнеса ви, каква комуникация и отношение предпочитат.
Анализ може да направите както чрез анкетиране, така и чрез наблюдение на аудиторията посредством Facebook и Instagram инструментите, анализ на различните търсения чрез Google Analytics или други инструменти. Например инструментът AnswerThePublic ще ви покаже какви въпроси задават потребителите в Google търсачката по конкретната ключова дума.
Ключовите думи и търсенията дават данни за най-точен анализ на клиента, защото показват какви са техните основни нужди. Например ако има голямо търсене на вашето фирмено име + “промоции”, можем да предположим, че вашите потенциални клиенти се съобразяват повече с цената при покупка.
За да можете да определите идеалния клиент, трябва да се запознаете с факторите, по които се характеризират и наблюдават.
4-те най-значими фактора са демографски, географски, социално-икономически и психографични. Ето най-ключовите елементи от тях, които е важно да означите при създаването на профил на идеален клиент:
- Възраст - Различните възрастови групи имат различни интереси, мотивации и проблеми. Трябва да знаете вашия идеален клиент в коя група попада;
- Пол - Жените и мъжете имат различни подходи при покупка и различни начини за вземане на решения, затова е важно да се определи от кой пол е вашият customer persona;
- Локация - Ако предлагате продукт или услуга онлайн на национално ниво, то трябва да определите дали идеалния клиент е от по-малките или по-големите градове;
- Социален статус - Важно е да разбереш какво е социалното положение на твоя идеален клиент, каква е заплатата му, има ли семейство и деца, интровертен или екстровертен е, какво образование има;
- Проблеми и “болки” - Какви са главните проблеми, болки, въпроси или желания на идеалния ви клиент? Те трябва да са такива, които могат да се решат или задоволят точно от вашия продукт;
- Вземане на решение - Тук трябва да разберете кое кара вашата buyer persona да направи покупка. Дали е марката, цената, качеството, промоциите или бързата доставка;
- Спирачките при вземане на решение - Разберете какво може да откаже клиента да завърши покупката. Дали липса на информация, ревюта от клиенти, лошо техническо изпълнение или клиентско обслужване;
- Достигане - Разберете как клиента е открил вашия бранд. Това може да е полезна информация за бъдеща маркетинг стратегия.
ще направя нещо подобно
Събраната и анализирана информация се визуализира в таблица, наречена още профил на идеалния клиент. Когато създавате своите рекламни кампании не забравяйте да гледате визуализациите си. Съветваме ви да ги принтирате и да ги закачите на коркова дъска до работното си място. Ние в Advance Academy правим така :) Не забравяйте, че можете да имате и няколко различни buyer personas спрямо вашите различни серии от продукти.
Ако работата с такива данни и създаването на рекламни стратегии ви се струва интересно и полезно, то можете да научите още с безплатно онлайн маркетинг обучение - Digital Marketing Basics.