UGC (User Generated Content) или още съдържание, създадено от потребители, е един от най-ефективните инструменти в дигиталния маркетинг. Чрез него можете не просто да рекламирате продукта си, но и да спечелите доверието на аудиторията. Ако успеете да въведете тази стратегия и във вашия бизнес, не само, че ще подобрите ангажираността си с аудиторията, но и работата ви по създаване на съдържание ще олекне. :)
А знаете ли, че днес вече има UGC creator-и? И не, това не са инфлуенсърите… Но какво е това съдържание, как се прави и как се промени значението му през последните години ще ви разкажем днес. В тази статия ще говорим за това:
- Какво е UGC (User Generated Content)?
- Защо този тип съдържание е по-ефективен?
- Новата професия на бъдещето - UGC Creator.
- Каква е разликата между UGC creator и Инфлуенсър?
- Примери за стратегии на популярни брандове.
- Как можете да приложите стратегията и за своя бизнес?
Какво е User Generated Content?
User Generated Content е всякакъв вид съдържание, което е създадено и споделено онлайн от потребителите. Този тип съдържание може да бъде снимки, видеа, отзиви, текстови публикации, Инстаграм сторита и други. Най-честите видове UGC съдържание, което виждаме днес, са:
- Видео съдържание в TikTok/Reels: Със сигурност често попадате на такъв тип видеа в TikTok. Това е органично съдържание от потребител на продукта, който обаче влияе положително на общото мнение на аудиторията.
- Снимки в социалните мрежи: Това съдържание се създава от доволните клиенти, които решават да споделят мнението си за продукт в публикация или стори в социалните медии. Съдържанието е органично, но повечето брандове пресподелят този тип публикации и във своя профил.
- Отзиви: Рейтингите и мненията също спадат към UGC съдържанието. Много бизнеси взимат отзивите на клиенти от Google и ги превръщат в публикации за социалните медии.
- Статии в блог: Блогърите също имат възможност да създават User Generated Content като споделят мнения, рецензии и отзиви за различни продукти и услуги.
UGC съдържанието може да не е с качеството на продуктовите снимки, които вие самите създавате за бизнеса си, но точно това допринася за по-силно въздействие. Когато аудиторията види съдържанието на обикновения потребител, доверието веднага се повишава.
Какви са ползите от генерираното съдържание от потребители и защо е толкова ефективно?
User Generated Content наруши част от традиционните методи за реклама, като позволи на брандовете да се ангажират с аудиторията по един по-близък и интерактивен начин. Ето кои са основните ползи на UGC:
1. Изгражда доверие
UGC стратегията се характеризира с автентичност и достоверност. Изследвания показват, че 92% от потребителите се доверяват повече на хора в социалните мрежи, които споделят съдържание за продукт, отколкото на бизнес профилите.
Така реални хора показват своята лоялност към бранда и подтикват и аудиторията към конверсии. Доказано е, че User Generated Content има 5 пъти по-голям шанс да донесе нови клиенти, отколкото може съдържанието на бизнес профила в социалните мрежи.
2. Нисък разход за осъществяване.
Стратегията със съдържание от потребителите е финансово рентабилна както за малки, така и за големи бизнеси. Единственият фокус тук трябва да е насочен към подтикване на аудиторията да създава и споделя своето съдържание, което може да се случи чрез игри или предизвикателства с награди.
3. Допълнителни ползи за SEO.
Създаваното съдържание от потребители има възможност да донесе допълнителен органичен трафик към уебсайта ви, а също така може да помогне и за вашата link building стратегия. Най-силно влияние за оптимизацията на вашия сайт имат UGC creator-ите, които създават съдържание в собствен блог или уеб сайт.
Новата професия на бъдещето - UGC Creator
Докато допреди няколко години UGC беше просто безплатно органично съдържание от доволни клиенти, през 2023 година значението му малко се промени. Брандовете забелязаха, че аудиторията харесва и предпочита User Generated Content. Покрай този факт да създаваш потребителско съдържание се превърна в новата професия на бъдещето - UGC Creator.
UGC Creator е потребител, който създава естествено и натурално изглеждащо съдържание, за което брандовете започват да си плащат. Автентичността на тези публикации подобрява впечатленията на аудиторията за продукта и бранда. Така създателя предоставя и съдържание за официалната страница на съответния бранд. Но не трябва да бъркаме термините UGC Creator и Influencer, защото са две различни неща…
Каква е разликата между UGC Creator и Инфлуенсър?
UGC създателят и инфлуенсърът са два различни вида потребители, които създават съдържание. Но каква е разликата?
Инфлуенсърите са публични личности, които залагат на своята популярност, авторитет и позиция. Чрез това те имат задачата да влияят на своите последователи. Те са инфлуенсъри в определена ниша, в която се ангажират активно.
Различни брандове се свързват с инфлуенсъри, за да създават социални взаимодействия и да разрастват своите рекламни кампании. Но преди бизнесите да се свържат с тях, те трябва да са изградили своята мрежа от последователи.
UGC създателите, от друга страна, са хора, които не се занимават професионално със Social Media или Influencer Marketing, но изказват своето мнение и отзиви чрез снимки или видео в социалните мрежи. Тяхната цел е естествено да посъветват аудиторията за конкретен продукт. За да се превърнете в UGC creator, е необходимо просто да споделяте своите снимки и видеа в профила си и да отбелязвате брандовете, за да могат да ви забележат.
Тяхното съдържание може да е свързано и с конкретна кампания или предизвикателство на съответния бранд. За да се свържат бизнесите с тези създатели, не е необходимо да имат голям брой последователи, а просто да споделят User Generated Content съдържание активно.
UGC Creator | Инфлуенсър | |
Персонаж | Непознато лице за аудиторията. | Публична личност, но не на 100% доверено на аудиторията. |
Бюджет | По-рентабилно за малки и големи бизнеси. | Високи цени, които само големи брандове могат да си позволят. |
Ефект върху бранда | Автентичността и натуралното UGC съдържание повишава доверието към бранда. | Понякога настъпват негативни ефекти върху мнението за един бранд, когато се види съвместна работа с инфлуенсър. |
Social Proof | Подпомага потенциалните потребители в решението за покупка. | Информира, но не ускорява времето за решение за покупка. Присъства недоверие. |
Мнение на създателя на съдържание | Реално мнение на UGC creator-а, при което може да има и негативно. | Брандовете имат повече контрол за това какво се говори за продуктите. |
Проявявате интерес да станете инфлуенсър или UGC creator? И в двата случая е добре да сте детайлно запознати с основите на дигиталния маркетинг. Препоръчваме ви курсът на Advance Academy Digital Marketing Specialist.
User Generated Content стратегии на популярни бизнеси
1. Coca Cola и кампанията #ShareACoke
Една от най-дълго провеждащите се и все още популярни UGC кампании е точно на Coca Cola. Със сигурност сте виждали и помните хилядите снимки с бутилка кола и име на етикета.
От анализи и проучвания маркетинговият екип осъзнава, че Coca Cola се приема като недосегаема и отдалечена от аудиторията си марка. Затова те търсят начин да продават продуктите си с допълнителна емоционална стойност.
Тази маркетингова кампания има за главна цел да накара хората да се почувстват по-свързани с марката Coca Cola. Вместо да провеждат поредната рекламна кампания, те създават продукти на Coca Cola, брандирани с популярни имена.
В допълнение на това въвеждат и Хаштаг в социалните мрежи за всеки, който иска да сподели Колата със своето име. И така те:
- увеличават продажбите си за първи път от десетилетия;
- създават огромно количество съдържание в социалните медии с техните продукти;
- получават много генерирано от потребители съдържание, което използват и занапред в кампаниите си;
- благодарение на User Generated Content подобряват своя имидж и цялостна репутация.
2. Starbucks и кампанията #WhiteCupContest
Друга много популярна UGC кампания е конкурсът на Starbucks - #WhiteCupContest. През 2014 година те решават да проведат конкурс, в който клиентите имат задачата да нарисуват своята бяла Starbucks чаша и да я споделят в социалните мрежи със съответния хаштаг. За стимул в конкурса е обявена парична награда и увековечаване на рисунката на потребителя като бъде превърната в лимитирана серия чаши.
Само за една седмица са създадени над 4000 публикации от потребители. С тази кампания Starbucks обединяват едновременно своето онлайн и офлайн присъствие, увеличават аудиторията си и печелят много внимание. Сега Starbucks е превърнал този успех в ежегодна традиция да провежда подобни кампании в Instagram.
UGC невинаги трябва да бъде под формата на конкурс, но когато стимулът е интересен, тези маркетингови тласъци могат бързо да трансформират кампанията в тренд.
3. Amazon и отзивите от клиенти като User Generated Content кампания
Когато става дума за съдържание, генерирано от потребителите, повечето хора се сещат за кампании в социалните мрежи и хаштагове. Но отзивите са друг начин, по който потребителите могат да споделят своя опит както с дадена марка, така и с други клиенти, и са от съществено значение за изграждането на онлайн репутацията на един бранд.
Amazon има повече клиентски отзиви на сайта си от всеки друг, така че разбира влиянието, което те имат върху решенията за покупка. В горната част на всяка продуктова страница веднага ще видите средния брой звезди, които е получил даден продукт, заедно с връзка за четене на отзиви. Те осъзнават, че някои потребители предпочитат да прочетат отзиви, преди да научат повече за самия продукт, така че правят този процес на търсене и откриване възможно най-прост.
UGC не е само снимки и видеа, но също и отзиви, мнения ревюта и блог статии и всичко създадено от нашите клиенти.
Как можете да приложите UGC за своя бизнес?
Ползите от UGC за бизнеса са повече отколкото предполагате. Освен че е вид кампания, която ще ангажира повече хора с вашите продукти, благодарение на това вие:
- Можете да получите по-голяма яснота за пазара;
- Какво харесват потребителите?
- Какво споделят?
- Какво е мнението им и въпросите към вашите продукти?
- Как и къде използват вашите продукти?
Ако обърнете повече внимание на User Generated Content ще получите отговорите на всички тези въпроси, а и много други. Но как да предизвикате такъв тип съдържание, генерирано от потребителите?
1. Създайте свой #хаштаг в социалните мрежи
Създавайки свой хаштаг и въвеждайки го сред вашата аудитория ще имате възможността да имате бърз достъп до съдържанието с вашите продукти. Напомняйте периодично за вашия хаштаг в сторита и публикации.
2. Създайте игри и предизвикателства в социалните мрежи
За да стимулирате вашата аудитория да качва повече User Generated Content, можете да организирате предизвикателство с награди. Например да качат снимка как използват вашия продукт. Ако наградата на предизвикателството е достатъчно стимулираща, вие не само ще имате много генерирано от потребители съдържание, но и ще имате увеличение в продажбите.
3. Остави отзив и ще получиш отстъпка 10%
Отзивите също са UGC, затова не трябва да ги пренебрегваме. Със сигурност сте срещали такъв тип CTA в профилите и страниците на много бизнеси. Изследвания доказват, че към 2023 хората се съобразяват с отзивите при вземане на решение за покупка. Освен, че ще подобрите рейтинга си във Facebook или Google, вие можете да използвате отзивите за публикации за социалните медии.
UGC и всичко това е част от динамичния свят на дигиталния маркетинг. Ако ти се струва интересно и искаш да направиш своята първа крачка към тази професия, можеш да стартираш своето обучение сега с курса Digital Marketing Specialist на Advance Academy. Очакваме те!