Facebook вече е Мета. Instagram добавя NFT. Twitter добавя аватари, верифицирани от блокчейн. Същото е и с Reddit.
Всичко това разсейване ли е от основният им бизнес? Или има основна промяна към крипто и VR, на която бизнесът трябва да обърне по-голямо внимание?
Промяната определено се случва в момента!
Промяна, която е много важна за всеки бизнес. Но има и много шум. Предизвикателство е да сте в крак с всичко това и да знаете коя от тези тенденции има устойчивост.
И ще става още по-шумно.
Дали метавселената е бъдещето на социалните медии?
Социалните платформи очевидно се развиват и се конкурират с по-бързи темпове, отколкото сме виждали преди. Мета вижда надписа на стената. Те знаят, че не могат да се борят с всяка друга социална платформа завинаги. Така че те правят огромен залог за това, което следва
Това не означава, че поведението на потребителите скоро ще се откаже от старите социални платформи.
Facebook, Instagram и TikTok все още са много актуални като основни социални канали. Докато Twitter, Reddit, LinkedIn и други стават все по-известни като силен маркетингов канал.
В каквото и да се развие интернет през следващите 5-10 години, тези социални платформи все още ще бъдат основните социални слоеве, на които потребителите и фирмите разчитат.
Ще възникне ли нова социална платформа, изградена върху блокчейн или изградена изцяло във VR? Едно от тях ще се случи, ако не и двете. Но давам 50% шанс това да се случи през следващите 2-3 години.
По-важното е да разберете няколко основни концепции за това, което предстои. И как ви влияе.
Какво е метавселената и защо има значение?
Метавселената е просто виртуален свят. Онлайн пространство, в което хората избират да прекарват времето си, различно от физическия свят. Има известен дебат дали този виртуален свят трябва да се изживее чрез VR устройства или не. И дори Facebook ще ви каже, че VR технологията все още не е напълно готова.
Основното е, че виртуалните светове се проектират, за да прекарваме повече време в тях. Днес над 160 компании работят в това пространство. Това е много подобно на това, което видяхме преди 15 години, когато социални мрежи като MySpace, Facebook и Twitter бяха изградени, за да заемат повече от времето ни онлайн.
Трябва ли вашият бизнес да инвестира в метавселената днес? Не. Технологията просто все още я няма.
Ако искате да изградите витрина в метавселената на Decentraland като PR трик, давайте смело. Просто не очаквайте това да бъде дългосрочна възможност за ангажиране на потребителите днес.
Ако имате ресурсите и сте запалени по метавселената, тогава трябва да тествате тези технологии, да научите в какво са добри и в какво не.
Виртуалните светове обаче са само част от това как интернет се променя днес. И вероятно това ще ни отнеме най-много време, за да видим как се реализира.
Какво е web3 и защо има значение?
Web3 е децентрализирана версия на интернет, изградена върху блокчейн. Това е крипто, NFT, DeFi, токени и други. И за някои в крайна сметка се превръща в метавселена или виртуален свят, изграден върху основите на крипто.
Има 2 основни концепции, важни за web3, които няма да изчезнат скоро. Нека ги разбием и как те могат да повлияят на вашия бизнес или да подпомогнат маркетинга ви в близко бъдеще.
Децентрализация
Уикипедия е децентрализирана до голяма степен. Същото е и с WordPress. Никой не взема решение как да бъдат изградени тези ресурси. Те се извършват колективно с малко или никакви пазачи.
Децентрализираните общности могат да се движат бързо. Те могат да овластят големи групи около дадена кауза. Те са трудни за конкуренция. И могат да реагират незабавно на предизвикателствата.
Собственост
В блокчейна няма централизиран мощен посредник. Тъй като собствеността се разпределя между потребителите. В някои случаи собствеността може да бъде спечелена чрез дарения, премии или куестове. Или собствеността може да бъде закупена чрез закупуване на NFT или търговия със социални токени.
Спецификите са по-малко важни от ефектите. Една общност от собственици винаги ще победи общност без обмен на стойност на линията. Това е причината, поради която NFT общностите могат да станат толкова големи толкова бързо. Има вътрешна мотивация, когато общността споделя вътрешно.
Бележка от Стан: За тези, които стигнаха до статията ми докрай, споделям че съвсем скоро ще си говорим на живо за Метавселената, УЕБ3, Крипто и всичко което ни чака :) Малка награда за търпението и вниманието е, че ще можете да се включите безплатно. За да участвате в затоврената група и лайв семинар ми изпратете email с 2 имена и отговор на въпроса “Какво е DAO” на stanislav@advanceacademy.bg
Какво да правим с web3 като бизнес?
Тези основни концепции са най-важните части, които трябва да разберете за това, което следва. Те са огромни маркетингови възможности. Те овластяват нова вълна от общности, базирани на собственост.
Цели организации и компании се преоткриват като DAO (децентрализирани автономни организации), формализирани версии на децентрализирани организации, които се притежават и управляват от техните членове за споделена цел.
Вашият бизнес може скоро да се конкурира директно с DAO.
Или конкурент, който пуска токен за своите топ клиенти.
Или състезател, който провежда състезание за шанса да притежавате известен NFT на стойност $50k или повече.
В момента сме в тестова фаза. Ако искате да знаете повече, трябва да влезете в тренда и да експериментирате. Потърсете марки като Time, Playboy, Nike, Adidas.
Включете се лично в NFT Discord общност или DAO, които са подходящи за вас.
Стартирайте токен или NFT. Наградете публиката си. Вижте какво ще стане.
Започнете да тествате днес, защото тези технологии са изградени върху основни елементи на мрежата, които няма да изчезнат скоро.