Митове и погрешни разбирания за някои програмни езици

Митове и погрешни разбирания за някои програмни езици
  • 744 преглеждания

От първия програмен език, създаден през 1883, до нови включвания като F#, Clojure и Elixir - светът на програмирането е повече от разнообразен и богат на избор. С някои технологии се налага да се сбогуваш с времето (RIP Flash), но има и такива, които са повече от устойчиви.

Създателят на C++ Бярне Строуструп има известно изказване, че видовете езици за програмиране са два - “тези, от които хората се оплакват, и тези, които никой не използва”. Става ясно, че всеки програмен език си има своите привърженици и критици, което идва с различни мнения и схващания.

В днешната статия сме обърнали поглед именно към популярни митове относно едни от най-известните езици за програмиране - Java, JavaScript, PHP и Python.

Мит 1 - Java е тромав и бавен език за програмиране

Често се случва критиците на Java да използват един и същ аргумент срещу него, a именно, че езикът е изключително бавен. Зареждането на програми, направени с Джава, отнема значително повече време, а интерфейсите са “грозни” и “тромави”.

Всъщност, Java се доближава изключително близко до езици като C# и C++ от гледна точка на скорост. Повечето коментари по темата идват от стара информация за компютърния език отпреди над 10 години.

Основният проблем, който води до заключения за скоростта на Java, е бавното зареждане на виртуалната машина и нейните компоненти. Именно това създава впечатление, че изпълнението на написания код е бавно, а всъщност това не е така - забавяне има само при стартирането на процеса. Но дори и това вече не важи с всичка сила.

От създаването си досега, Java е претърпява и продължава да преминава през промени и ъпдейти, които да оптимизират процесите и скоростта на програмния език. Наличието на Just-In-Time компилатор допълнително помага за оптимизирането на самия код и неговото изпълнение.

Ако имаш интерес към програмирането и си решил да се насочиш към Java, те уверяваме, че си се насочил в правилната посока. Можеш да разгледаш курса ни по програмиране Java Development, чрез който можеш да се превърнеш от начинаещ в junior Джава програмист.

Мит 2 - JavaScript става само за front-end програмиране

При въвеждането на JavaScript през 1995 г., основната му цел наистина е да осигури интерактивност и динамично поведение на уеб страниците. Използва се за базови действия като валидиране на формуляри и прости анимации на уеб страници.

Но този ДжаваСкрипт си остава в миналото, защото днес е full-stack компютърен език за фронтенд и бакенд програмиране. С въвеждането на Node.js вече могат да се правят сървърни приложения, API-та, системи в реално време и дори настолни приложения.

Въвеждането на фреймъркове и библиотеки като React, Angular и Vue допълнително потвърждават, че JavaScript се развива с пълна скорост и ще става все по-търсен език за програмиране.

Поради тази причина ти препоръчваме да прегледаш курса ни JavaScript Development, чрез който за по-малко от година можеш да станеш Junior програмист.

Мит 3 - PHP е остаряла технология, която никой не ползва, и има проблеми със сигурността 

Много от по-младите програмисти отричат PHP като ценна технология и се насочват към по-модерни и актуални езици за програмиране. Аргументът им е, че PHP е стар и вече не се използва никъде, освен с WordPress.

И докато е вероятно вярно, че новите компании, които разработват уеб сайтове и софтуери, използват по-нови технологии, огромна част от останалите фирми с вече разработени програми и системи работят именно с PHP. А когато програмата ти работи добре, няма никакъв смисъл да я пренаписваш във всеки нов програмен език, който се появи.

PHP е не просто широко използван език - близо 80% от сайтовете разчитат на него за решения от сървърната страна. 50% от тях са с последната версия PHP 7, за която проблеми от предни версии на компютърния език не важат. Огромни компании като Facebook, Etsy и Wikipedia използват PHP в уеб сайтовете си.

Интеграцията на фреймуъркове като Laravel и Symfony допълнително улесняват програмирането на различни продукти, включвайки модерни практики за разработка, модулни елементи и оптимизация на продуктивността в екосистемата на PHP.

Отделно, общността зад PHP дава достатъчно гласност относно проблемите със сигурността на езика за програмиране. Голяма част от тях са вече решени чрез интегриране на допълнителни функции за сигурност и чести ъпдейти. Съвременните версии на PHP вече идват с по-сигурни конфигурации по подразбиране, за да избегнат случайни грешки.

А колкото повече бъдещи програмисти отхвърлят PHP като техен избор за компютърен език за програмиране, толкова повече възможности за PHP програмисти се отварят! Разгледай курса ни PHP Development Ниво Junior и се запознай с този невероятен сървърен език.

Мит 4 - Python е програмен език само за начинаещи и не може да прави кой знае какво

Да, вероятно всяка статия за програмния език Python споменава важния детайл, че е подходящ за начинаещи в сферата на програмирането. И това е факт - синтаксисът е лесен и достъпен, а Python като цяло е страхотно начало за всеки новобранец.

Това далеч не значи, че Python е ограничен откъм възможности. Езикът за програмиране се използва за уеб програмиране, разработка на софтуер, работа с интерфейс дизайн, автоматизация и още.

Intel, IBM и дори NASA са интегрирали Python в дейностите си. Той е един от четирите основни езици за програмиране в Google, като платформата YouTube е основно създадена с него.

Езикът за програмиране е широко използван в полето на анализ на данни, както и в автоматизираното тестване на софтуер. Така че славата на Python като лесен за учене език не трябва да те притеснява, а точно обратното - той е мощна и достъпна технология, с която да подпомогнеш развитието си в света на програмирането.

Бонус мит 5 - Lua е език за програмиране само за деца, защото се ползва в Roblox Studio

Lua, също както Python, може да обърка начинаещите в програмирането, че е компютърен език с ограничени възможности, тъй като често се посочва като подходящ за деца. Това обаче е много далеч от истината.

Дори твърдението, че Lua се използва за Roblox не е напълно вярно. Енджинът на играта използва модифицирана версия на програмния език, наречена Luau.

Lua е широко използвана технология с множество приложения. Вярно е, че е най-известна в сферата на разработката на компютърни игри. Езикът е лесен, лек и бърз, което е идеален избор за гейм девелоперите. Но реално може много повече от това.

Например Lua стои зад интерфейса на Adobe Photoshop Lightroom. Плейърът VLC го използва за скриптова поддръжка. С Lua е създаден дори и опасният зловреден софтуер Flame.