Очаквай неочакваното. Клише. Очакваме най-лошото и въпреки това, когато то пристигне, нищо не го прави по-лесно. Всички знаем за едно неочаквано събитие, което ни остави ценни уроци за размисъл: пандемията от COVID-19 през 2020г. 
Пандемията направи ръководенето на бизнес по-предизвикателно, но това не означава да не се опитаме или пък да не успеем да се адаптираме и да научим как да насочим нашите ресурси в дигиталната сфера. Постоянно променящ се и гъвкав, като нас, ето някои от уроците по дигитален маркетинг, които пандемията ни даде. 


Урок №1 – Изграждане на печеливша клиентска база отнема време.
Бизнесите, които са поставяли фокус върху дигиталния маркетинг, извличат възвръщаемостта на своите инвестиции, тъй като тяхната онлайн клиентска база е изграждана с години. Така че дори когато има пандемия, тези бизнеси продължават да процъфтяват поради постоянния поток от клиенти и приходи. 
Онези бизнеси, които не са приоритизирали дигиталния маркетинг преди икономическия спад, в момента се затрудняват. В днешно време, виждаме брандове, които правят малки дигитални кампании, колкото да поддържат бизнеса си на повърхността. Тези кампании, обаче, не помагат за изграждане и подхранване на общност около бранда – те не пораждат лоялност към бранда. 
След пандемията, никоя марка не трябва да приема дигиталния маркетинг за даденост, тъй като повечето фирми започнаха да осъзнават, че това е постепенен процес и изграждането на име в дигиталния свят не става за един ден. Дигиталния маркетинг помага за развитието на Вашите отношения, които сте изградили със съществуващите си клиенти. Придобиването на клиенти по време на пандемия е по-скъпо, за това е по-добре да се фокусира по-голяма част от енергията и парите в по-доброто обслужване на настоящи клиенти. 


Урок №2 – Да бъдеш на всеки дигитален канал е ненужно.
Сега повече от всякога, бизнесът търси резултати. Трудно е да се оправдае присъствието в даден канал и свързаната инвестиция, когато това не генерира резултатите, които иска фирмата. Когато пандемията удари, незабавният отговор на брандовете беше или реклама с плащане на кликване (pay-per-click) или маркетинг в социалните медии. Някои брандове се фокусират върху органичния трафик, докато други върху платения. След настъпването на пандемията, всички други стратегии се превърнаха в „мек“ маркетинг (Soft marketing). 
Това, което ни казват такива събития, като корона вируса, е да се съсредоточим върху най-подходящите канали за дигитален маркетинг свързани с дейността на фирмата. Защото, те ще генерират възможно най-висока възвръщаемост на инвестициите на бизнеса. 


Урок №3 – Всяка дигитална стратегия започва с уебсайта.
Уебсайтът е един от най-важните компоненти за дигиталната стратегия на един бизнес, ако не и най-важният. Вие имате пълен контрол върху това, което качвате там, съдържанието, което дава възможност на бизнеса Ви да разговаря със стотици хиляди клиенти в различни части на света. 
Ползите от наличието на уебсайт са безкрайни – от улавянето на потенциални клиенти до извършаването на продажби. Уебсайтът е и ключовата структура, чрез която се поддържат и други стратегии за дигитален маркетинг, като SEO, имейл маркетинг, маркетинг в социални медии, автоматизация, анализи и други. 
Така че, ако сте изоставили уебсайта си на заден план, то със сигурност в момента трябва да намалите маркетинговите разходи и да ги инвестирате в редизайн на уебсайта Ви. 


Урок №4 – Нови потребителски тенденции 
Никога не е имало по-важен момент за разбиране на тенденциите в поведението на потребителите. В резултат на пандемията, потребителите трябваше да се адаптират към напълно неизвестна ситуация. Начинът, по който хората мислят, чувстват и разбира се, пазаруват, е силно повлиян и поведението им е значително по-различно. Новите тенденции са повлияни най-много от това, какво правят хората докато са под lockdown. Но, благодарение на пандемията онлайн продажбите се вдигнаха. 
Голямата база от данни не нещо ново. Бизнесите вече използват тези данни за оптимизиране и адаптиране на дигиталните си кампании. Пандемията показа колко е важно да се събират данни и информация, както и да се анализират в реално време. Това със сигурност ще засили всеки бизнес. 
Неочакваното вече е тук. За да процъфтява бизнесът, той трябва да следи актуалните тенденции и да се адаптира към тях.