Любомир Любомиров е копирайтър с повече от 15 години опит в рекламното описание и основател на Copywrite Studio Vаrnа, една от малкото български компании, ориентирани изключително към създаването на успешно съдържание. Повече от 200 рекламни кампании, реализирани за клиенти от България и света. Работил с “Мебели Виденов”, Subwаy, Euroins, TUI, Triumftаxi, Toy Town и др. Лектор в Адванс Академи.
- Здравей, Любо, ще ни разкажеш ли повече за силата на думите, за съдържанието, без което рекламата не може да съществува?
Контент Маркетингът или Маркетинг на Съдържанието е съвкупност от техники и методики, базирани на създаването, публикуването и разпространението на органично съдържание, насочено към определена аудитория, подканвайки я да извърши определено действие. Или казано по-точно това е съдържанието, което един бранд публикува онлайн на своите клиенти в избрани канали. Или казано най-директно: това е умението да продавате своя продукт или бизнес онлайн.
В развитите пазари това е успешна практика от поне две десетилетия. Нашето онлайн пространство обаче тепърва започва да усеща реално силата на правилно изграденото и дистрибутирано съдържание. Рекламата всъщност е оригинално, творческо послание, поднесено на потенциалните клиенти по атрактивен и запомнящ се начин. Не знам дали е известно на мнозина, но думата „реклама“ има латински корен и означава „викам, говоря високо“. Казано с други думи – копирайтърът е „гласът“ на марката. Без неговата дейност брандът е безмълвен.
- Защо един бизнес не може онлайн или офлайн без правилен контент - подценява ли се?
Въздействието на правилното съдържание е все още по-скоро непознат фактор. Много от нас цъкат с език от възхищение на една хубава реклама, но не осъзнават факта, че реализацията ѝ е дело на цели екипи специалисти, в основата на които са копирайтърите. И да, идеята струва пари, двете думи, които ни карат да се усмихваме или да сме тъжни струват пари. Защо ли? Много просто, без описание или предложение, нашият продукт или услуга са съвършено непродаваеми. Те няма как да бъдат видени или чути, а бизнесът ни ще си остане на „махленско ниво“.
Всъщност има и подценяване по отношение към контента в сайта. Когато клиентът каже, че му „трябват едни текстчета там“, това означава тотално неразбиране на важността на съдържанието. Работата на копирайтъра започва точно в този момент – той трябва да обясни защо и как работят добре структурираните и правилно написани текстове. В един момент и самият клиент ще се убеди как контентът се превръща в неговото най-силно маркетингово оръжие.
- Може ли всеки да пише, има ли изисквания и правила, за какво трябва да се внимава?
Не знам дали всеки може да пише, но е факт, че все повече се опитват. В резултат се появяват истински „шедьоври“, дело на незнайни новоизпечени майстори на перото. Веднага мога да цитирам и част от описание на продукт: „Домашни чехли за момиче. Атрактивен модел в бяло и сиво с картинки на Mickey Mouse на едната чехла и Minnie Mouse на другата.“ За жалост подобни полети на мисълта не са никак редки и присъствието им в сайтовете показва няколко неща. Първо, не всеки може и трябва да създава съдържание. За целта е нужна обща култура, грамотност и желание за писане. Истинско желание.
Второто изискване за бъдещия копирайтър е познаване поне на основните техники на писане на съответния формат. Разбира се, отделните типове текстове изискват и индивидуален подход, но има няколко основни правила, като например: преди да започнеш, опознай аудиторията си – нейните поведенчески навици, нейното отношение към твоя или сродни продукти.
При създаването на съдържанието не забравяйте, че то ще се чете не от ботове, а от хора. Хора като вас, със същите страхове и надежди. Пишете за тях и ще сте постигнали една от основните цели на копирайтинга – не просто да продава, но и да превръща клиентите във истински фенове на марката.