Google Analytics 4 - какви са новостите и подобренията?

google analytics гугъл аналитикс какви са новостите и подобренията
  • 969 преглеждания

Не вярваме да е останал някой в сферата на маркетинга, който да не е разбрал, но все пак - Гугъл Аналитикс се преусъвършенства и става GA4. От първи юли 2023 универсалният аналитикс спира да събира данни и отстъпва място на подобрената си версия.

Google Analytics 4 ще въведе доста новости и подобрения, които ще подпомогнат по-точния анализ на потребителски данни. Какви са те и как функционират, говорим в днешната статия.

Накратко за Гугъл Аналитикс

Google Analytics е платформа на Гугъл, чрез която маркетолозите и собствениците на уеб сайтове и приложения могат да проследяват поведението на потребителите в тях. Чрез него можеш да разбереш откъде идва клиентът, какви активности извършва в каналите ти и колко време прекарва в тях.

Данните, които Гугъл Аналитикс предоставя, са от изключителна важност при взимане на маркетингови решения. Той дава възможността за въвеждане на информирани и полезни за потребителя промени.

Аналитикс 4 ще интегрира новости в начина на регистриране и събиране на данни, чрез което се очаква подобряване на цялостната функционалност на Google инструмента. Фокусът му ще е върху потребителската пътека, а не върху отделни действия по уеб сайта или приложението.

Защо имаше нужда от промяна в Гугъл Анализа

Два са основните аргумента за тази голяма промяна в начина, по който ще анализираме сайтовете и потребителите си. И двата идват от промени в нуждите както на бизнеса, така и на хората в Интернет.

Данни без бисквитки

Google Analytics 4 дава възможността за събиране на потребителски данни без нужда от бисквитки. Информация за хората на сайта ще може да се набавя чрез machine learning.

гугъл аналитикс 4 въвежда тракинг без бисквитки

Голяма част от онлайн потребителите имат резерви към използването на бисквитки с цел да запазят сигурността на личните си данни. Докато сами по себе си cookies са безопасни, понякога е възможно да представляват риск за поверителността на ползвателя.

Machine learning e технoлогия, която комбинира изкуствен интелект и компютърни науки, за да следи успешно тенденции и да предполага бъдещото им развитие. Този тип регистриране на поведенчески трендове запазва анонимността на потребителя.

В Гугъл Аналитикс 4, маркетологът ще има възможност да избира между тракинг с бисквитки или чрез machine learning и потребителска идентификация. Така едновременно ще се спазват GDPR изискванията без да има загуба на информация.

Обединена система за собствени канали 

Преди създаването на Google Analytics 4 съществуваха две отделни платформи - стандартният Гугъл Аналитикс за уеб сайтове и Firebase. Второто се използваше за тракинг на мобилни приложения.

анализ на уеб сайтове и приложения с гугъл аналитикс 4

С подобрената GA4 версия, маркетологът може на едно място да събира данни и от двата канала. Това подобрява разбирането за потребителска пътека и поведение.

Позитивите от това сливане са много - данните ще са по-консистентни и богати, а на база на тях ще могат да се правят по-добре аргументирани маркетингови решения. Поведението на един и същ потребител ще може да се разгледа в зависимост от канала, на който той се намира.

Какви са подобренията, които носи Google Analytics 4?

Събития (Events)

В Universal Analytics действията на потребителите се регистрираха под формата на Hits. Те от своя страна бяха част от сесии, които принадлежаха на конкретен потребител. Hits бяха стандартни потребителски действия, вградени в Аналитикс платформата. За допълнителни специфични данни маркетологът създаваше Събития.

В Гугъл Аналитикс 4 се премахват Hits и вече всяко потребителско действие е Събитие. Отново има вградени събития, които се събират автоматично. Опцията за персонализирани от маркетолога събития също остава, a от Google предлагат и списък с препоръчителни събития, които да се следят.

Събитията ще могат да събират до 25 параметъра. Параметрите са допълнителна информация, обвързана със действието на потребителя.

разлики между universal analytics и ga4

Пример за Събития в GA4

Нека си представим, че имаме магазин за тениски. Събитие е, когато даден клиент влезе през вратата. Параметър биха били неговия пол, възраст, височина и пр.

Клиентът решава да купи едната тениска - това е Събитие. Цветът, размерът и марката на тениската са Параметри.

Интерфейс на Гугъл Аналитикс

Една от първите промени, които всеки ще забележи, е промяната на интерфейса на Google Analytics. Част от старите доклади и репорти няма да са налични в новата версия.

Някои от имената на метриките ще са сменени, други директно заменени с нов вид. Например Classic Views вече ще излиза като Data Streams, Goals са Conversions и пр.

Репортите ще могат да се персонализират спрямо нуждите на маркетолога. В горния десен ъгъл на част от докладите ще има икона на молив, която сигнализира, че могат да се правят промени.

Процент на ангажираност (Engagement Rate)

Метриката Bounce Rate бива заменена от по-позитивния Процент на ангажираност. Той ще се пресмята на база ангажирани сесии спрямо всички сесии. Обещаваме, че не е толкова сложно, колкото звучи.

Ангажирани сесии са тези, които:

  • Имат продължителност от поне 10 секунди;
  • По време на тях се е случило поне едно събитие тип конверсия;
  • Или потребителят е посетил поне 2 страници.

Bounce Rate остава като метрика, но не по-същия начин като преди. В Гугъл Аналитикс 4 това ще са всички неангажирани сесии.

Сесии в GA4

В универсалния аналитикс за сесия се счита времето, в което един потребител е ангажиран на уеб сайта ти. Сесията може да приключи, ако:

  • Потребителят не е бил активен 30 минути;
  • Мине полунощ по време на сесията;
  • Има сблъсък на параметри.

При Google Analytics 4, когато потребител влезе на сайта се създава Session ID. Към него спадат всички събития, които са се случили оттам насетне.

Сесията отново приключва при 30 минути липса на активност, но това в кой час на денонощието се развива и какви параметри задейства не е от значение.

Работа с Google Tag Manager

При познатия ни Universal Analytics имаше възможност работата с Google Tag Manager да бъде избегната. Част от персонализираните конверсии се правеха директно в платформата, например конверсии с крайна страница (Destination Page Goal/Conversion).

Както вече казахме, в Аналитикс 4 всички действия на потребителя са Събития. Това малко или много задължава маркетолозите да са запознати с GTM. Това ще е от особена полза и за създаването на custom events и достъп до по-специфични данни.

Гугъл Аналитикс не е най-лесната платформа за изучаване, но със сигурност е полезна (дори и задължителна) за всеки маркетолог и собственик на бизнес. Advance Academy може да ти помогне в начинанието ти да опознаеш GA4 в курса Google Analytics за начинаещи, част от Pay-Per-Click Junior програмата ни.