Как да си направим ютуб канал? Съвети за успех през 2024

Как да си направим ютуб канал? Съвети за успех през 2024
  • 1158 преглеждания

Ютуб е втората по-големина социална мрежа в света с 2,7 милиарда активни потребители. Според DataReportal над 4 милиона българи използват платформата за видеоклипове.

Подобни числа показват, че Ютуб е особено атрактивна възможност да достигнеш до онлайн аудитория независимо с каква цел. Разбира се, няма да си първия - конкуренцията в платформата е сериозна. Трябват ти правилните инструменти и трикове за успех.

В днешната статия ти даваме именно тях. Ще разгледаме какво трябва да знаеш преди да започнеш своето Ютуб приключение, как да правиш клиповете си неустоими за гледане и как да достигнеш до максимално повече потребители.

Предварителна подготовка за успешен канал в Ютуб

Първото и най-основно нещо, което трябва да направиш преди изобщо да създаваш канал в Ютуб, е да избереш ниша. По-просто казано - трябва да решиш на каква тема ще бъде съдържанието ти. Това важи както за самостоятелни създатели, така и за бизнеси.

В идеалния случай тематиката на канала ти ще е свързана с нещо, което ти е интересно и обичаш да правиш, и което има малко конкуренция. Но дори и да има големи създатели в избраната от теб ниша, не се притеснявай.

Изборът на ниша е важен, но не е и финален. Много от големите ютубъри предприемат изместване на фокуса на канала си рано или късно. Така че на първо време избери нещо, което ти носи удоволствие (ако си физическо лице) или възможни позитиви (ако си бизнес). Когато усетиш, че си изчерпал темата, можеш плавно да се насочиш към други идеи.

Следва да избереш име за канала си. Също е редактируем елемент от присъствието ти в Ютуб, но е добра практика да не го сменяш често. Това ще е заглавието, което искаш да запомни аудиторията ти, и ако го сменяш през няколко месеца няма как да изградиш стабилен бранд.

Включи основна ключова дума от избраната ниша в името на канала си. Така не само насочваш очакванията на потребителите за определено съдържание, но и подпомагаш алгоритъма на Ютуб по-добре да разбере на кого да показва клиповете ти.

Пример: казваш се Дани и искаш да правиш видеа за готвене. Би било добре името на канала ти да е подобно на “Лесни рецепти с Дани” или “Как се готви това, Дани?”. Или пък да си представим, че имаш бизнес за поддръжка на градински площи - “FlowerPot градинарство и овощарство” е едно добро заглавие.

Препоръчваме ти да добавиш и тематични тагове на канала. Те допълнително ти помагат да достигнеш то точните зрители. Можеш да намериш тази опция в меню Settings, секция Channel.

Друг важен момент е добре да помислиш какъв тип оборудване и допълнителни знания ще ти трябват. Потребителите на Ютуб очакват все по-добро качество на картината, звука и обработката и макар да не си холивудско студио, ще трябва да направиш поне малка базова инвестиция в сетъпа си.

Основни елементи, за които трябва да помислиш, са:

  • С какво ще заснемаш Ютуб клиповете?
  • Трябва ли ти стойка за камера?
  • С какво ще записваш аудиото си?
  • Имаш ли нужда от допълнително осветление?
  • С кой софтуер ще обработваш Ютуб видеото си?
  • Имаш ли нужда от допълнителна техника, свързана със съдържанието ти? (материали, консумативи, уреди и др.)

Последно, но не на последно място, е да решиш колко често ще качваш клипове в Ютуб канала си. Ключово за успех в платформата е следването на график и редовното, постоянно качване.

Бъди реалистично настроен, когато решаваш честотата си на качване. В зависимост от съдържанието дори едно видео на седмица може да ти дойде в повече. По-добре да започнеш с по-малък брой и да увеличиш нататък.

Съвети за успех в Ютуб

SEO в YouTube

Освен социална мрежа, можеш да възприемаш Ютуб и като търсеща машина. Когато търсиш нещо в него, той ти връща резултати на база на ключовите думи, които си въвел.

Какво значи това за теб като създател в платформата? Значи, че е нужно да оптимизираш всеки един текст, обвързан с видеото ти. Това включва заглавието, описанието и таговете. Трябва да проучиш как потребителите биха търсили съдържание като твоето и да използваш техните думи и изрази в твоя полза.

Подобно проучване се прави най-лесно с платени инструменти, но има и безплатни начини. С Ahrefs YouTube Keyword Tool например можеш да видиш първите сто ключови думи по дадена тема и обема на тяхното търсене. Можеш да откриеш правилните думи и на ръка, търсейки сам в Ютуб.

Заглавието ти няма нужда да е пълно с ключови думи, една е достатъчна. Ако е възможно, постарай се да се вместиш до 10 думи или 60 знака. В описанието можеш да включиш повече ключови думи, както и всякакъв вид полезни препратки - към други твои канали, към уеб сайт, към магазин и т.н. 

Грабни вниманието и го задръж

Преди потребителят да стигне до това да гледа видеото ти, трябва първо да реши да кликне върху него. Тук идва мястото на миниатюрата (thumbnail). Даваме ти няколко съвета как да правиш тъмбнейли, които да привлекат внимание и кликове:

  • Обърни внимание на контраста - миниатюрите не случайно са кръстени така. Предвид малкия им размер трябва да се увериш, че всеки елемент в тях е отчетлив и видим. 
  • Винаги слагай текст - очите ни инстинктивно обръщат внимание първо на визуалните елементи и след това на текст. Следователно искаш потребителите да се запознаят с контекста на видеото ти още от миниатюрата, тъй като не е сигурно дали ще прочетат заглавието.
  • Пази стилистиката - добра практика е следваш един и същ дизайн на миниатюри, за да повишиш разпознаваемостта си с време. Ако потребителите са свикнали да асоциират съдържанието ти с твоя снимка и син фон, ще могат да гледат клиповете ти дори и да не са запомнили името на канала ти.

Разбира се, усилията ти да ангажираш аудиторията не трябва да спират от тук. Веднъж кликнал върху видеото, имаш около 15 секунди да убедиш гледащия, че съдържанието ти си струва. Старай се началото на клиповете ти да е динамично, завладяващо и да кара потребителя да иска още.

И понеже споменахме динамика - тя трябва да е мотив по време на цялото видео. Прави преходи между кадрите, избягвай статичните кадри за продължително време и давай стойност на гледащия през целия клип.

Следи Ютуб статистиките и се води по тях

За да разбереш кои са характеристиките за успех според Ютуб трябва само да погледнеш кои са трите основни статистики, които показва в меню Analytics:

За гледане (View) се смята всяко пускане на твоя клип, което е резултирало в поне 30 секунди гледане. Както казахме по-горе, старай се да ангажираш вниманието още в първите секунди на клипа си и не слагай излишни интро моменти.

Време за гледане (Watch time) e общо натрупаното време от всички гледания на видеото ти. Какво значи това за създателите на съдържание? Че трябва да намерят начин да задържат аудиторията максимално дълго на видеото си. Значи и че Ютуб приоритизира по-дългото съдържание в платформата си. Добра практика е да правиш видеа от поне 10 минути, които да са пълни с интересни и ангажиращи моменти и информация.

Последователи (Subscribers) очаквано са броя акаунти, последвали канала ти. Ютуб е склонен да ти гласува повече доверие и да показва съдържанието ти на повече потребители, когато самите те са ти се доверили. Бъди постоянен и полезен на аудиторията си, прави поредици и организирай игри с награди за последователи.

Как да популяризираме Ютуб канала си

Три са основните начини да разпространиш Ютуб канала си до по-широка аудитория онлайн. Вероятно вече се досещаш за тях:

Промотирай канала си в другите си социални мрежи

Съвсем лесно можеш да превърнеш Ютуб клиповете си в съдържание, подходящо за други платформи. Всяка модерна социална мрежа (Фейсбук, Инстаграм, ТикТок) поддържат видео формат, така че ти коства само да направиш откъс с интересен момент от новия си клип и да го споделиш навсякъде.

Използвай YouTube Shorts

YouTube Shorts са уникална възможност за всеки ютубър да достига до повече аудитория в самата платформа. Тъй като алгоритмите на двата вида съдържание работят по различен начин, имаш шанса с малко усилия да достигнеш много нови потенциални последователи.

Отново можеш да качваш откъси от видеата си - така с малко обработка стигаш нови хора, които лесно да достъпят профила ти ако проявят интерес.

Прави колаборации с други ютубъри

Този тип промоция се прави във всяка социална мрежа под една или друга форма. Правейки съдържание в екип с други ютубъри, ще споделиш своята аудитория с тях, но и те ще направят същото. Стратегията влияе повече от положително за увеличаване на броя последователи.

Тук движещата сила отново е доверието - когато правиш колаборация с някого, ти гарантираш пред аудиторията си, че той и съдържанието му си струват.