Какво е Google Tag Manager и защо имаш нужда от него? Практически насоки

Какво е Google Tag Manager? Гугъл Таг Мениджър, GTM, практически насоки как да сложиш гугъл таг мениджър в уеб сайт
  • 1148 преглеждания

Ефективните анализи и проследяването на уеб сайтове са основни за бизнеса и маркетинга. На помощ идва Google Tag Manager (GTM) - мощен инструмент, който опростява интеграцията и управлението на тагове за проследяване, без да са необходими задълбочени познания по програмиране.

В днешната статия разглеждаме какво е Google Tag Manager, какви са ползите от него за дигиталния маркетинг, как се инсталира и какви са възможностите му. Приятно четене:

Какво е Google Tag Manager?

Гугъл Таг Мениджър е безплатен инструмент на Google, чрез който се улеснява и унифицира процесът по интегриране на тагове в уеб сайтовете. Вместо всеки отделен таг да трябва да бъде слаган в кода на страниците, с GTM има нужда само от един код, в който се съдържат всички останали.

Таговете са малки части от код, чрез които се проследяват действията на потребителя по уеб сайта. Тези кодове обикновено се поставят в <head> секцията на всяка страница от сайта. Такива тагове са например Google Tag, Facebook (Meta) Pixel и много други.

Основната причина Google Tag Manager да е полезен е, че поддържа цялостния код на уеб сайта чист, подреден и лесен за проследяване и корекции. Въвеждането на твърде много тагове в сайта може да доведе до тяхното счупване и неправилно функциониране. GTM решава този проблем като приема таговете в собствената си платформа.

Какви са другите ползи от въвеждане на Гугъл Таг Мениджър в усилията за анализ и проучване на потребителите, разказваме в следващата точка.

Ползи от използването на Google Tag Manager

Гугъл Таг Мениджър е повече от удобно решение за всички дигитални маркетолози, които искат да са в крак с техните потребители и поведението им онлайн. Ето ги и основните ползи на инструмента: 

Полезен за скоростта и представянето на уеб сайта

Колкото повече допълнителни тагове са налични в кода на един уеб сайт, толкова по-бавен става той. От друга страна няма как да практикуваш успешни маркетингови дейности, без да получаваш данни и да правиш анализи.

Точно това е един от огромните плюсове на Google Tag Manager. С него кодът в уеб сайта ти е един, а вече в самата платформа можеш да добавиш всички нужни инструменти. Можеш да ги настроиш така, че да функционират само при конкретно действие на потребителя, което подпомага скоростта и ефективността.

Спестява време и усилия

Един от основните проблеми при интеграцията на аналитични инструменти в уеб сайта е, че зависиш от разработчици, които всеки път трябва да променят кода. С Гугъл Таг Мениджър промените зависят от теб и можеш да ги въвеждаш тогава, когато поискаш.

GTM е централизирана платформа, през която можеш да добавяш, персонализираш и махаш напълно сам тагове спрямо маркетинговите ти нужди. Разполага и с тестова среда за debugging, чрез която лесно можеш да провериш дали настройките ти функционират правилно.

Голяма част от таговете на социални медии и инструменти за анализ (разбирай Google Analytics, Meta Pixel, HubSpot, LinkedIn Insight, Pinterest tag и пр.) са лесни за интегриране в платформата и имат готови статии и наръчници по темата. 

Как да сложа Google Tag Manager на сайта си?

Интеграцията на Google Tag Manager е семпла задача, с която сме сигурни, че можеш да се справиш. В следващите редове сме ти дали всички стъпки по слагане на GTM таг в сайт:

1. Влизаш в официалния сайт на Гугъл Таг Мениджър - tagmanager.google.com и натискаш Create Account. Разбира се, добре е да си логнат в същия профил, от който управляваш и другите инструменти на уеб сайта си.
2. Добавяш името на бизнеса си и държавата, към която е насочен уеб сайтът. 

практически насоки как да сложиш Google Tag Manager на сайта си

3. Следващата стъпка е да подготвиш своя GTM контейнер. За име можеш да използваш домейна на уеб сайта си. След това избираш целевата платформа (Web за сайтове, iOS или Android за приложения и т.н.)
4. Съгласяваш се с условията за използване на Google Tag Manager.

практически насоки как да сложиш Google Tag Manager на сайта си - стъпка 3 и 4

5. Получаваш две готови части от код, които да интегрираш в уеб сайта си. Първото трябва да бъде поставено в <head> на всяка страница на сайта, а вторият се поставя непосредствено след началото на <body> секцията. Ако не се чувствате сигурни как да поставите допълнителен код на сайта си, свържете се с разработчик.

Поставяне на кода за Google Tag Manager в твоя уеб сайт

Това са стъпките по инсталация на Гугъл Таг Мениджър. Следва въвеждането на тагове, тригери и променливи. Очакват те в следващите абзаци.

Как се работи с Google Tag Manager?

В Гугъл Таг Мениджър се работи основно с тагове, тригери и променливи. Чрез тях се настройват различните помощни инструменти и данните, които да събират. Разказваме ти повече за всеки:

Tags (Тагове)

Както казахме по-горе, таговете са няколко реда код, чрез които могат да се следят събития на уеб сайта, да се събират полезни данни за анализ и да се интегрират помощни инструменти.

Google Analytics например е базиран именно на подобна технология. Само че когато искаш да използваш него, заедно с това да проследяваш потребители от социални медии и да въведеш няколко инструмента за анализ, кодът на сайта ти става разхвърлян и рискуваш функционалността и скоростта му.

Google Tag Manager събира всички тези тагове на различните инструменти на едно място в своята платформа. 

Triggers (Тригер)

Тригерите в Гугъл Таг Мениджър са вид инструкции кога един таг трябва да бъде изпълнен. Нужно е да се добавят към всеки таг, за да може платформата да знае кога да задейства дадената ѝ задача.

Най-често срещан тригер е посещението на страница. Когато потребителят влезе в страница от уеб сайта ти, GTM трябва да задейства съответния таг за анализи. Други примерни тригери за натискането на линк, подаване на заявка за записване или добавяне на продукт към количката. Последният спада към следенето на конверсии.

Ако няма зададен тригер за действие, Google Tag Manager няма да изпълни съответния код и няма да регистрира данни за дейностите на потребителя.

Variables (Променливи)

Променливите са допълнителни инструкции за това каква информация е нужно да събере задействания таг. Иначе казано, докато тригерите отговарят за въпроса “кога”, променливите се отнасят към “какво” и “как”.

Те могат да са текстови или цифрови данни. Пример за подобен тип данни могат да са URL адреси, въведени в полета данни, цени на продукти и пр.

С променливите допълваш нужни за анализите данни, с които да конкретизираш получената информация.

Напомняме, че Google Tag Manager служи за управление на различните тагове, които можеш да имплементираш в сайта си. Той обаче не визуализира данните и анализите от тях - ще ги намериш в съответните приложения.

Тоест ти можеш да използваш Гугъл Аналитикс през GTM, но всички репорти ще си останал именно в Аналитикс, така че той си остава основен и задължителен инструмент.

Ако искаш да се научиш как да използваш Google Analytics и да имаш достъп до полезна информация за бизнеса и потребителите си онлайн, запиши се на курс по дигитален маркетинг от Advance Academy!