Как работи Facebook и как взема решения какво и кога да ни показва ?

Митичният Алгоритъм на Фейсбук и Как Работи Той
  • 798 преглеждания

Признавам си, обичам да ми е лесно и поради тази причина имам запазен линк  към Facebook в лентата с отметки на браузъра, така че да мога да вляза само с едно кликване на бутона. Много мои познати предпочитат да отворят Google.com и да напишат фацебоок, фасебоок или фейсбук, тъй като както казват те - все тая, нали пак ще ми отвори Facebook. 

В моят случай, обаче самата връзка не води до facebook.com и това бе направено нарочно. Когато реших да запазя линка за лесен достъп бях в профила на мой добър приятел, с който за жалост можем да се виждаме все по-рядко, а наскоро установих, че Facebook не ми показва каченото от него съдържание. Ето защо запазих връзката и така всяко кликане на линка ми отваря неговата профилна страница.

Това беше експеримент, който продължи няколко седмици, с цел да проверя дали мога да повлияя на това какво виждам в News Feed-a.

Вероятно сте чували за алгоритъма на Facebook за сортиране на публикациите в информационните ленти на потребителите. Той се нарича EdgeRank. Ако сте маркетолог или сами развивате социалните канали на ваш бизнес, си струва да разберете как работи той, за да знаете как влияе върху обхвата на публикациите ви - особено като се има предвид, че потребителите на Facebook прекарват до 40% от времето си в News Feed.

Ако сте потребител, струва си да разберете как можете да повлияете на това, за да не се окаже, че пропускате интересни публикации в News Feed, както правех аз.

ЕdgeRank се състои от три части - потребителите могат да контролират две от тях.

И така, EdgeRank има три основни части, наречени афинитет, тегло и разпад във времето. Ето какво означават те, ако управлявате страница във Facebook:

Алгоритъмът на Facebook News Feed EdgeRank
Алгоритъмът на Facebook News Feed - EdgeRank

 

  • Афинитетът е връзката ви с потребителите. Тя означава, че количеството, с което даден потребител е взаимодействал с вашата бизнес Facebook Страница (а как да направите Фейсбук страница, която наистина да носи резултати, можете да прочетете тук) в миналото, влияе върху това колко вероятно е той да види вашите публикации. Така че, ако в миналото те са щраквали върху вашите връзки, харесвали са или са коментирали вашите публикации, EdgeRank предполага, че те са доста склонни да виждат повече от вашите неща, и им дава по-висок приоритет в лентата с новини на този потребител. Наскоро Facebook пусна актуализация на алгоритъма на News Feed, наречена Last Actor. Тази актуализация отчита последните 50 взаимодействия, които сте имали във Facebook, и дава на съдържанието от същите потребители или страници по-голям превес във вашата емисия. Така че, ако даден потребител взаимодейства с вашата Страница сутринта, вашето съдържание следобед или на следващия ден е по-вероятно да се появи в неговия фийд (при условие че вече не е имал други 50 взаимодействия).
  • Тежест е колко приоритет дава EdgeRank на публикацията ви въз основа на типа публикация. Във Facebook има йерархия на видовете публикации, тъй като някои видове събират повече ангажираност от други. Авторските снимки и заснетите видеоклипове имат най-голям приоритет. Линковете са на второ място, а обикновените текстови актуализации на статуса са в края. Тежестта обаче не свършва дотук. Взаимодействието с други потребители също може да окаже влияние върху това. Например коментарите са по-важни от харесванията, но и двете влияят на общата тежест на публикацията. Така че текстова актуализация на статуса с 50 харесвания и 10 коментара ще има по-голяма вероятност да се появи в лентата с новини, отколкото снимка без никакво участие.
  • Времевият разпад просто означава колко стара е публикацията ви? Колкото по-дълго е била публикацията ви във Facebook, толкова по-малка е вероятността тя да се появи в информационния поток на потребителя. И отново, това не е съвсем ясно. За потребителите, които влизат във Facebook само веднъж или два пъти седмично, публикацията ви ще бъде актуална по-дълго време, отколкото за тези потребители, които влизат два пъти дневно.

Освен това в актуализацията на алгоритъма на News Feed този месец Facebook включи нещо, наречено Story Bumping. Работата е следната: ако дадена история е релевантна за потребителя (т.е. идва от потребител или страница, с които той взаимодейства често или е взаимодействал наскоро), тя ще бъде изкачена в горната част на времевата линия, независимо от нейното времево разпадане. Така че релевантността за потребителя е наистина най-важният аспект на вашето съдържание.

EdgeRank проверява четири неща всеки път, когато публикувате

Въпреки че съществуват тези три основни области на алгоритъма EdgeRank, всъщност има четири специфични точки на действие, които се използват от EdgeRank всеки път, когато публикувате. Те не са непременно безотказни гаранции, че публикацията ви ще попадне в новинарските емисии на вашите фенове, но всички те са добри показатели за вероятността за това. Четирите конкретни точки са следните:

  • Mинали взаимодействия на потребителя с автора
  • Mинали взаимодействия на потребителя с този тип публикация
  • Реакции от други потребители за тази конкретна публикация
  • Количество оплаквания или отрицателни отзиви за този пост

     

 

Горното изображение е от една отлична инфографика на PostRocket, в която е използван любимият ми супергерой Батман, за да се илюстрира как работят те. Но както казах, те не гарантират, че публикацията ви ще попадне в News Feed. Всеки път, когато публикувате нещо ново, вие се конкурирате със стотици други публикации от харесваните страници и приятели на всеки потребител, които искат да се появят в News Feed. Освен това предишните взаимодействия на потребителя с тези Страници или приятели могат да дадат на техните публикации по-голяма тежест от вашите.

Как да влезете в лентата с новини - 5 най-важни елемента

Брайън Солис има страхотен коментар за маркетинга във Facebook в своя блог:

 

“Бизнесът бърка Facebook като помощно средство или услуга, която има за цел да разпространява съобщения по същия начин, по който бизнесът плаща на кабелните оператори за реклама, за печатната реклама, рекламите по телевизията или радиото, с цел да достигнат до възможно най-много хора. Facebook е социална мрежа, която помага на хората да общуват, да споделят и да откриват. Ето защо предприятията трябва да се научат, че взаимоотношенията се печелят и печелят отново, а общностите се изграждат на основата на взаимна стойност, забавление и овластяване.”

 

Това е чудесно твърдение, което ни връща към същността на маркетинга във Facebook - предлагането на нещо ценно на вашите фенове. Тези пет точки трябва да ви помогнат да вкарате това ценно съдържание в техният NewsFeed, където те могат да взаимодействат с него:

1. Публикувайте редовно (особено през делничните дни)

Частта на EdgeRank, свързана с разпадането във времето, се основава на това колко време е минало от публикуването, така че редовното публикуване на ново съдържание е добър начин да се гарантира, че новите ви публикации ще заместят по-старите, когато те се измъкнат от News Feed. Един от начините, е да използвате контент календар и опцията Schedule Posts на Meta Business Suite.

2. Публикувайте снимки (които са разбираеми)

Ако искате потребителите да взаимодействат със съдържанието ви, ще имате по-голям шанс с публикации, базирани на авторски снимки и видеоклипове. Всъщност публикациите, базирани на снимки, всъщност получават 39% повече ангажираност в сравнение с всеки друг тип публикация. Връзките също могат да работят добре, но обикновените текстови актуализации са изключително неефективни, така че ги сведете до минимум.

Що се отнася до снимките, направихме някои проучвания и установихме, че тези изображения, които могат да разкажат история, без да е необходим допълнителен текст, се разпространяват най-бързо и органично.

3. Насърчавайте ангажираността

Въпросите, конкурсите и твърденията за попълване на празни места печелят повече ангажираност, отколкото други видове публикации. Опитайте се да ги използвате, за да повишите ангажираността на феновете си и да увеличите оценката си за близост с тях. Това ще даде на бъдещите ви публикации по-голям шанс да достигнат до техните News Feeds.

4. Поддържайте висок стандарт (1 лоша публикация може да ви навреди повече, отколкото си мислите)

Не е изненадващо, че броят на оплакванията за публикациите ви оказва влияние върху това колко вероятно е те да попаднат в News Feed. Проверявайте всичко, което може да се разглежда като спам или да противоречи на правилата на Facebook, за да избегнете негативните отзиви.

5. Фокусирайте се върху качеството

Както каза Брайън в цитата си по-горе, Facebook е социална среда, в която потребителите взаимодействат помежду си и създават или укрепват връзки. Страниците на марката могат да използват това в своя полза, ако го правят добре. Фокусирайте се върху постоянното предоставяне на висококачествено съдържание на феновете си и ще е по-вероятно да получите ангажираност, която ще изтласква редовно публикациите ви в лентата с новини.

А ако искате да разберете повече за маркетинга в социалните мрежи, курсът на Advance Academy - Digital Marketing Specialist е за вас. В него ще намерите отделен модул само за Facebook. Ще разберете как се правят платени реклами във Фейсбук, видове кампании, как се селектира най-добрата аудитория, трикове за създаване на реклами - как се пише текст, как се правят банери и видео реклами.