Freelance Графичен дизайнер. Как да стартираш работа на свободна практика?

Freelance Графичен дизайнер. Как да стартираш работа на свободна практика?
18 ное 2022
379 преглеждания

Започнал си професионално обучение по графичен дизайн, но не знаеш как да продължиш от тук нататък? Знаеш само, че искаш да работиш без да зависиш от стандартно работно време, локация и други ограничения. Родителите ни все още трудно разбират идеята за home office, work from everywhere или споделено работно пространство.всички ние знаем, че това е не просто възможно, а е нашата нова реалност. Имаш шанса да работиш от дома си, от плажа и дори от всяка друга точка на света… Но как? Продължавай да четеш :)

Знаеш ли какво е фрийлансър? - Това е професионалист в конкретна сфера, който сам определя задачите, заплащането и работното си време, още наречена работа на свободна практика. Звучи страхотно нали?

Най-често срещаните професии на свободна практика са точно тези от ИТ сектора - софтуерни разработчици, програмисти, маркетолози, копирайтъри и разбира се, графични дизайнери.

Днес ще се фокусираме върху работата на графичния дизайнер на свободна практика, как да започнеш като такъв, как да откриеш клиенти, как да продаваш услугата си, как да се рекламираш и още…

Като всяко друго начинание и тук първите крачки са най-трудни. Но ние ще се постараем да те насочим право към целта.

  1. Подготовката:

    Преди да започнеш с търсенето на клиенти трябва да избереш какви дизайн услуги искаш да вършиш за тях. Разгледай своите стари проекти. Кои от тях са най-добрите? Пасват ли на актуалното търсене на пазара? Важно е да следиш от какво се нуждае аудиторията към този момент. Дали ще са банери за социални мрежи, за уеб сайт, UX дизайн, лого и визуална идетичност. Ти сам избираш своята насока. След като избереш направлението от графичния дизайн, в което искаш да стартираш работа на свободна практика, подбери своите най-добри стари проекти и създай своето портфолио.

  2. Маркетинг:

    Достигането на съответна аудитория, превръщането на потребителя в клиент, презентирането на услугите, които предлагаш - всичко това е маркетинг. И в контекста на дигиталната работа - дигитален маркетинг. За да работиш като графичен дизайнер на свободна практика, не е необходимо само да си добър с Photoshop и Illustrator, но и да печелиш и омайваш своята аудитория. Неща, които ще допринесат за представянето на услугата ти, са:

    • Добро визуално представяне - за това не се съмняваме, че ще се справиш;
    • Добро присъствие в социалните мрежи - важно е да подбереш най-подходящите канали, в които да споделяш работа си;
    • Добър копирайтинг - не говорим само за правопис и правилна граматика, а по-скоро за правилните похвати, чрез които ще “грабнеш” своя клиент.;
  3. Съвети и платформи:
    • Съветваме те да стартираш първо с хората в твоето обкръжение. Поинтересувай се дали някой няма нужда от дизайн за визитка, лого, банер или нещо друго. Предложи своята услуга първо на тях. Така дори и да не им вземеш пари, а по скоро да го направиш като приятелска услуга, ако те останат доволни - помоли ги да те препоръчат на свои близки и познати.
    • Създай своя дизайн страница във facebook и instagram профил. Това са мрежите, в които всеки човек вече участва. Също така други полезни платформи, в които би било полезно да присъстваш са behance.com и dribbble.com.
    • Създай свой собствен уеб сайт. Това е възможно дори и без да имаш познания в програмирането. Можеш да разбереш как като прочетеш статията: Кои са най-добрите платформи за разработка на уеб сайт за 2022?
    • Ако искаш да продаваш услугите си на българския пазар, то те съветваме да станеш член на различни facebook групи за фрийлансъри. Все повече хора днес търсят и предлагат какви ли не продукти и услуги в социалните мрежи. Включи се в обществото на фрилансърите сега.
    • Едни от най-популярните платформи за фрийлансъри на международно ниво са fiverr.com и upwork.com. Ако решиш, че искаш да започнеш работа чрез тях, те съветваме да избереш само една като начало. Всяка от тях има своите специфики и се налага да ѝ отделиш специално време и внимание. Не забравяй, че тук ще работиш за клиенти с различен стандарт на живот (американци, австралийци, англичани и други) - тоест готови да плащат повече. Затова сравни как вървят цените в платформата за съответната услуга, за да влезеш и ти в правилния диапазон.


Ако искаш да продаваш по-добре своята услуга и да не разчиташ само на късмета, то курсовете по дигитален маркетинг на Адванс Академи ще бъдат добро попълнение към твоята дизайн кариера. Очакваме те!