Как се прави портфолио за графичен дизайн? Практически насоки

Как се прави портфолио за графичен дизайн? Практически насоки
  • 4205 преглеждания

Графичен дизайн портфолиото е като визитката на всеки дизайнер. Това е инструментът, с който вие трябва да впечатлите потенциалния си работодател или клиентите си! Но какво представлява портфолиото, какво трябва да включва и как да го направите зашеметяващо?

Ако сте начинаещ в сферата и се чудите как се прави портфолио за графичен дизайн, то сте на правилното място. Днес ще ви насочим стъпка по стъпка към създаването на перфектното портфолио! А ако още нямате достатъчно работни дизайн проекти не се притеснявайте, помислили сме и за това… 🙂

 

 

 

1. Проучване и вдъхновение.

Проучване и вдъхновение за графичен дизайн

Изграждането на графичен дизайн портфолио само по себе си е като създаването на един цял нов проект. Затова както при работата за клиенти, така и тук, трябва да стартираш с малък research. В статията ни Топ 4 източника на вдъхновение за дизайн ще откриеш точните сайтове, където можеш да почерпиш със страхотни идеи. Едни от най-добрите дизайн мрежи днес са Dribbble и Behance. В тях ще откриеш подходящи примери от реални графични дизайнери, motion дизайнери, UI UX дизайнери и други.

2. Избери формат на твоето дизайн портфолио.

различни формати на портфолио за графичен дизайн, уеб сайт, видео, пдф

След като проучиш как представят работата си другите графични дизайнери, трябва да избереш в какъв формат ще бъде и твоето портфолио. Подходът на представяне не е за пренебрегване. Колкото и да са перфектни твоите графичен дизайн проекти, ако те не са представени по добър начин, може да останат незабелязани.

Форматът на твоето графичен дизайн портфолио е препоръчително да бъде съобразено със сферата на дизайн, в която работиш ти:

UI UX дизайнер (Уеб дизайнер)

Ако си Уеб дизайнер, то е препоръчително твоето портфолио да е във формат на уеб сайт. Така ще имаш възможността да покажеш всички свои креативни идеи в личния си уеб сайт, а също и проектите, които си работил за клиенти. Разбира се, можеш да използваш и друг формат за своето графичен дизайн портфолио, но ти гарантираме, че личния уеб сайт ще е най-впечатляващ. 

Motion дизайнер

Ако ти си експерт с Adobe After Effect и създаваш Motion дизайни и анимации, то най-добре пропусни варианта за PDF или печатно портфолио. Можеш да оформиш своето портфолио във формат на видео, в което да покажеш избраните си проекти или да ги представиш във формата на личен уеб сайт. 

Графичен дизайнер

Ако създаваш рекламни материали, плакати, корици за книги, флаери, банери за социални мрежи…, то можеш да впечатлиш потенциалния си клиент или работодател както с графичен дизайн портфолио в печатен/PDF формат, така и с личен уеб сайт или видео представяне. 

3. С коя програма да направя портфолио?

Изборът на дизайн програма, с която да създадеш своето портфолио, зависи изцяло от теб и твоите умения. Трябва все пак да съобразиш програмата и с формата, който си избрал. Ако създаваш собствен уеб сайт, то ще ти е необходим Adobe XD или Figma, ако създаваш Motion видео - After Effects, а ако подготвяш PDF и печатно портфолио - Adobe Photoshop и Illustrator.

Най-важното е да не използваш готов портфолио образец. Твоето представяне ще подчертае собствения ти стил на работа, затова трябва да го направиш автентично и запомнящо се. 

4. Избери подходящи цветове, типография и елементи за своето дизайн портфолио.

Не претупвай собствения си дизайн. Помисли внимателно, когато създаваш своето портфолио. Представи си, че изграждаш собствения си личен бранд. Можеш дори да си направиш собствено лого, за да покажеш още по-голям професионализъм! :) Ако отделиш достатъчно време и подбереш типографията, цветовете и елементите прецизно, можеш да ги използваш и за своите визитки, флаери и социални медии.

Работи за себе си, все едно работиш за клиент.

5. Представи себе си.

представяне в секцията За мен

Преди да започнеш с презентирането на проектите в твоето графичен дизайн портфолио е важно да представиш себе си. Или с други думи да вмъкнеш своето CV. Разкажи повече за своя опит, дизайн процеса си на работа, образованието си. Можеш да го направиш и още по-персонално като разкажеш и за своите хобита. Покажи, че си креативен и изгради емоционална връзка с човека срещу теб.

Ако твоето портфолио е уеб сайт, то можеш да си направиш страница “За Мен”. Ако си заложил на видео формата, направи интро за себе си. А ако си избрал PDF дизайн портфолио или печатно, то може първата страница след корицата да е твоето креативно CV.  

6. Направи своето портфолио практично и удобно за бъдещи промени.

Сигурни сме, че като създадеш портфолио си ще се радваш сигурно с дни на своята работа като графичен дизайнер и как си я представил. Но след месеци като го видиш отново, ще искаш да го промениш. Това се случва на всеки и е показател, че надграждаш своите умения! :)

Ако искаш да можеш да правиш промени в хода на развитието си, трябва още в началото да направиш портфолиото така, че промените да са лесни.

Не забравяй да пазиш своите работни файлове. Структурирай проектите си по папки така, че да ги откриваш лесно.

7. Подбери най-добрите си проекти.

Време е и да подготвим съдържанието на дизайн портфолиото. Най-важното неписано правило в този етап е да не слагаш цялата си работа като графичен дизайнер. Подбери само най-впечатляващите си проекти.

Също така можеш да адаптираш своето графичен дизайн портфолио спрямо обявата, по която кандидатстваш за работа, или клиента, пред който презентираш. Фокусирай се върху основната нужда и проблем на човека срещу теб и предложи точното решение.

А какво да правя, ако нямам проекти за своето портфолио?

Този казус е един от най-често срещаните сред начинаещите графични дизайнери, но това не бива да те притеснява. Можеш да изградиш своето портфолио и без реални клиенти. Ние имаме няколко съвета ако си в такава ситуация:

Направи редизайн. 

Ако имаш любим бранд, който следиш от дълго време, то със сигурност имаш емоционална връзка с него. Погледни на дизайните му от критична гледна точка, развихри въображението си и пресъздай дизайните на бранда по свой начин. Този тип дизайни станаха много популярни през последните години. Редица графични дизайнери редовно качват такъв тип съдържание в социалните медии.

Прави дизайни за своите приятели. 

Ако имаш приятели, които тепърва стартират някакъв бизнес или се занимават с нещо любителски (например фотография), предложи им да им направиш лого, банери за социални мрежи, дизайн на уеб сайт. Това е добър начин да създадеш своите проекти за портфолио, ще натрупаш повече опит и ще направиш услуга на приятел.

Създавай си въображаеми брифове и ги изпълнявай. 

Бриф са писмените указания за конкретен дизайн, които дизайнера получава от клиентите си. Каква е темата на заданието, какви цветове и шрифтове са необходими, какво е посланието. Но щом все още нямаш клиенти, създай само своите брифове, а след това работи по тях все едно са подадени от клиент. Можеш дори да използваш ChatGPT, за да създадеш брифа. Това ще е страхотна практика за теб като графичен дизайнер. 

8. Опиши дизайн процеса си на работа за всеки включен проект. 

дизайн процеса, мапинг карта, скици

Към всеки проект включи и описание на процеса си на работа като mapping карта, ключови думи, скици, какви идеи си имал, какви асоциации си правил, защо си избрал съответния вариант, цветове, типография. Това ще покаже, че прилагаш своето креативно мислене и работиш структурирано за всеки вид проект.

9. Включи отзиви от свои клиенти.

Можеш да включиш и страница или секция в своето графичен дизайн портфолио, в която да покажеш какви са отзивите на твоите клиенти. Ако все още не си получил такива, помоли ги да ти напишат по няколко думи за работата и задачите. Това ще повиши доверието в твоята работа като графичен дизайнер.

10. Не забравяй контактите за връзка.

В края на своето графичен дизайн портфолио е важно да оставиш и контактите си за връзка. Ти си креативна личност, затова не е необходима да има само телефон и e-mail за връзка. Можеш да добавиш и своите социални мрежи, Behance профил или Pinterest профил.

И не забравяй да използваш професионалния си e-mail адрес! 🙂

11. Бъди оригинален за финал!

Съветваме те да не приключваш своето портфолио с “Благодаря за вниманието!” като всички останали. Бъди различен. Можеш да сложиш вдъхновяващ цитат или текст от любима популярна песен, която да донесе позитивна емоция!

Ако все още си начинаещ графичен дизайнер, но това е твоята страст, то можеш сега да надградиш своите умения с курса на Advance Academy - Graphic Design Advanced. В това обучение не само че ще подобрите работата си с програми като Photoshop и Illustrator, но и ще говорим за създаването на креативно CV и дизайн портфолио. Очакваме те!