Какво е бранд визуална идентичност? Как да изградите впечатляващ брандинг?

Какво е брандинг в графичния дизайн, каква е разликата от брандинга в маркетинга и как се прави брандбук
  • 2007 преглеждания

Един от най-популярните видове графичен дизайн е точно изграждането на бранд идентичност. И това не е изненада за никого… Защо ли? В наши дни все повече бизнеси започнаха да обръщат внимание на своето представяне пред аудиторията, за своето позициониране на пазара и в онлайн среда. Поради голямата пазарна конкурентност брандовете осъзнаха колко е важна рекламата, маркетинга и посланието, което те предават. 

Ако сте човек, който се е интересувал от маркетинг и от графичен дизайн със сигурност сте чували думата “брандинг” доста често. Дори и използвана в двете дигитални сфери на работа, тази дума има различно значение във всяка една от тях. Днес ще се фокусираме върху брандинга като част от графичния дизайн и визуалното представяне, а за маркетинг любителите очаквайте скоро и статия за брандинга като част от маркетинга. 

Но нека започнем с това какво е значението на брандинга. 
Брандинг в графичния дизайн VS. Брандинг в маркетинга

В двете сфери брандингът е свързан с изграждането на идентичност и послание на една марка или бизнес.

  • При маркетинга, когато говорим за брандинг се има предвид описването на визията на бизнеса, неговата мисия, послания и ценности, пазарна ниша, таргет аудитории, тон на изказване и други маркетинг елементи.
  • Докато в графичния дизайн брандингът представлява разпознаваемата визуална идентичност - лого, цветове, стилове на изображения и графичните елементи.

Важно е визуалната идентичност да се развива и взаимодейства успоредно с маркетинг и бизнес идентичността, за да предава по-категорични и ясни послания на своята аудитория. 
Брандингът не е толкова до това какво вижда и чува аудиторията, а по-скоро какво усещане им носят различните послания.

Добрата визуална идентичност ще допринесе за по-доброто представяне в социалните мрежи, по-ефективен уеб сайт, по-успешни реклами във facebook и още… 

Кои са елементите на визуалната идентичност?

Визуалната идентичност е изграждането на опорни точки за всички бъдещи дизайни на марката. Ако искаш да изградиш успешен брандинг трябва да опознаеш продукта, компанията, нейните ценности и нейните маркетинг цели. 4-те ключови елемента на визуалната идентичност са: 

1. Логото. 
То е представянето на марката чрез графичен символ. Логото на бизнеса трябва да е запомнящо се. То има за цел да предава веднага посланието за дейността на бизнеса. 
Лого дизайна е един от ключовите компоненти и може да съдържа цветовете на бизнеса, стила и типографията.

2. Цветова палитра. 
Изследвания показват, че повечето потребители се влияят от цвета на марката при решенията им за покупка. 
Цветовата палитра трябва да отговаря на емоцията и посланието, които бизнеса иска да предаде на аудиторията. 
Когато избирате цветовете на бранда трябва да се фокусирате върху един цвят, чиято психология пасва на вашата, и няколко допълващи. Така съдържанието ви ще изглежда хармонично и последователно.

3. Типография. 
Шрифтът и подредбата на вашия текст влияят за цялото представяне на визуалната бизнес идентичност и въздействат на аудиторията. Най-известните марки, като например Apple, са склонни да се придържат към простите типографии, но въпреки това отново имат емоционално влияние. 
Стилът на типографията, дебелината и наклоните на линиите, извивките и разстоянието определят личността и характера на една марка. Например името на бизнеса изписано с несерифен шрифт и заобиколено с повече бяло пространство и чисти графични елементи, носи модерно, луксозно и минималистично усещане за марката. 
Основите на типографията, цветознанието, лого дизайна имате възможност да научите в курсът Graphic Design Basics на Advance Academy.

4. Стилове на графичните елементи и фотографията. 
Графичните елементи и бранд фотографията трябва да пасва на останалата част от визуалната идентичност на една марка. Цветовете, типографията, символите трябва да са така подбрани, че да съответстват с тези от брандинга. 

Как да създадете страхотна визуална идентичност?

За да създадете впечатляващ брандинг дизайн, който да не е просто красив, но и да допринася за бизнес целите е необходимо да минете през няколко стъпки:

1. Да се запознаете с мисията и аудиторията на бизнеса. 
Мисията и аудиторията на бизнеса са част от маркетинг брандинга. Но за да може марката да се развива хармонично и в една посока, е важно всичко да е синхронизирано. 

  • Опознавайки продуктите, услугите и мисията на бизнеса, ще знаете какви послания трябва да предавате посредством дизайна и върху какво да акцентирате.
  • Опознавайки аудиторията и клиентите, ще знаете техните ценности, предпочитания, начин на взимане на решения. Така по-лесно ще създавате дизайни, влияещи на емоциите и психологията на потребителя.

2. Идентифицирайте личността на бизнеса.  
Личността на бизнеса се изгражда в следствие на мисията, визията и дейността ѝ. Още един момент, в който дизайнерите работят рамо до рамо с маркетинг специалистите :) Но как да го направите? Попитайте:

  • Какъв е тонът на говорене към потребителите - приятелски, дружелюбен, поучителен, делови;
  • Какъв тип човек би бил добро олицетворение на бизнеса - мъж, жена, дете, бизнесмен, спортист или нещо друго…

Тези опорни точки ще ви помогнат да изградите такава визуална идентичност, каквато би привлека точната за вас аудитория.

3. Развийте емоционална връзка. 
Влагайки емоция във визуалната идентичност, ще можете да свържете потенциалните клиенти с бизнеса и да оставите траен отпечатък в съзнанието им. Как да го направите?  
Отново с помощта на маркетинг специалиста можете да разберете какви са посланията на бизнеса и какво въздействие върху клиента трябва да се предаде.

Вашата задача е да определите правилните цветове, типография и форми, които имат точно това психологично въздействие. В курсът на Advance Academy - Graphic Design Basics са включени лекции за психологията на цветовете, типографията, лого дизайна и графичните елементи.

Използвайки тези опорни точки и отговорите на всички въпроси, вие сте готови да започнете изграждането на визуалната идентичност. Изберете цветова палитра до 5 цвята, изберете 2-3 шрифта, които се допълват взаимно. Ако логото не съответства напълно направете редизайн. Опишете стилистиката на графиките и изображенията. Всичко това ще ви е от полза за да създадете разпознаваеми:

  • Социални мрежи;
  • Уеб сайт;
  • Рекламни материали;
  • Опаковки на продукти;
  • И още много други.

Ако още не си стартирал обучението си по графичен дизайн, но мечтаеш да изработваш готини дизайни, лога и цялостни бранд елементи, то ние имаме решението. Курсът за начинаещи дизайнери на Advance Academy - Graphic Design Basics. А ако интересът ти към маркетинга също се е зародил, то безплатният онлайн курс по маркетинг Digital Marketing Basics е страхотно ново начало.