Какво е компютърно моделиране и защо е полезно за децата?

Какво е компютърно моделиране и защо е полезно за децата?
  • 451 преглеждания

Децата обичат технологиите, иновативните играчки и компютърните игри. Колкото и да не харесваме децата да прекарват свободното си време в тези занимания, те наистина допринасят и положително за тяхното развитие. Днес можем да превърнем тези техни любими хобита в забавен начин те да учат нови неща и да се обогатяват.

Един от новите начини децата да развиват своите качества, знания и умения чрез игри и технологии е компютърното моделиране. Компютърното моделиране е нов учебен предмет в училище, предвиден за 3-4 клас. А в Advance Academy, курсовете по програмиране за деца от програмата Computer Science представляват точно компютърно моделиране.

В тази статия ще ви разкажем повече за това какво е компютърно моделиране, в какво се изразява компютърното моделиране в Advance Academy и защо то е полезно за децата. Нека да започваме!

Какво е компютърно моделиране?

Компютърното моделиране в начален етап е дисциплина, която има за цел да подобри компютърната грамотност на децата от 1-4 клас. По време на компютърното моделиране децата се учат да създават модели на познати обекти, процеси и явления и да експериментират с тях. 
С други думи, те се учат на основните принципи в програмирането, инженерството и ИТ сферата, посредством различни платформи, които правят всичко да изглежда като игра.

Ученето на тези принципи от рано гарантира, че в бъдеще децата по-лесно ще усвояват по-сложния учебен материал. Компютърното моделиране за 3 и 4 клас е част от популярната методология на STEM обучението, в която децата усвояват науки, технологии, инженерство и математика едновременно.

В обучението по компютърно моделиране за 3 клас в училище се започва с общи познания за компютъра като софтуер, основни програми, които използваме, как да търсим в интернет, както и хардуерно опознаване.

След като се преминат тези уроци, децата започват да учат програмиране за деца със Скрач 2 и Скрач 3. Scratch е платформа, създадена специално за деца от 5 годишна възраст. С помощта на Скрач децата усвояват сложни програмни умения по лесен и достъпен за тях начин. Повече за платформата Скрач можете да прочетете и в статията: Какво е Скрач? Как се работи със Скрач?

В обучението по компютърно моделиране за 4-5 клас децата продължават да изучават платформата Скрач, като в края на програмата преминават и през няколко урока свързани с роботиката.

Но какво е по-специалното на компютърното моделиране в Advance Academy? Нека видим… 

компютърно моделиране в Advance Academy, по програмиране за деца

Компютърното моделиране в Advance Academy

Advance Academy разработи уникална програма за STEM обучение по програмиране за деца. В нея са включени различни курсове, които се фокусират върху компютърното моделиране в начален етап.

Обучителната програма за най-малките ученици е Computer Science за 1-7 клас. Тя включва 5 целогодишни курса, които представляват различни нива. Началото на програмата е курса по програмиране на игри и анимации със Скрач - платформата, която се изучава и в училище.

Главната разлика между обучението в Advance Academy и това в училище е, че курсовете на Advance Academy надграждат нови знания и умения за децата с всяка изминала година . И не само - програмите на Advance Academy:

  • включват разнообразен набор от задачи като игри, анимации, приложения за телефон;
  • са свързани с любими игри на децата;
  • са обогатени с различни ИТ лаборатории с иновативни технологии и креативни занимания;
  • включват различни стимули за децата да учат като награди и състезания.

Ето какви са нивата от програмата Computer Science на Advance Academy:

Програмиране със Скрач - ниво 1

scratch програмиране за деца, компютърно моделиране

Компютърното моделиране винаги започва със Скрач. Той е известен като най-адаптираната платформа за програмиране за деца и е преведен на над 40 езика, включително български език. С него децата правят собствени анимации и игри, докато учат основните принципи на програмирането. Децата създават модел на програмен код за тяхната игра с помощта на цветни блокчета, представляващи различни команди. Курсът по програмиране на Scratch е подходящ за деца от 6 годишна възраст.

Програмиране с M:Block и Micro:Bit - ниво 2

Micro:bit програмиране за деца, компютърно моделиране

M:Block е платформата, с която децата надграждат уменията, които са усвоили в платформата Scratch. Това ниво от компютърното моделиране е една идея по-сложно, поради това, че платформата е изцяло на английски език. В допълнение на M:Block програмирането, децата започват и да работят с платката Micro:Bit и робота M:Bot. Чрез различни модули децата навлизат в света на роботиката и програмирането на роботи. Курсът по програмиране с M:Block и Micro:bit е подходящ за деца от 2 -5 клас.

Програмиране на мобилни приложения с App Inventor - ниво 3

програмиране на мобилни приложения за деца, компютърно моделиране

Разработката на мобилни приложения за деца с App Inventor е на принципа на визуалното програмиране - чрез цветни блокчета с команди. Децата надграждат уменията си до този момент в компютърното моделиране като започват да създават друг тип разработки. Курсът по програмиране на мобилни приложения е предназначен за деца от 3-6 клас.

Програмиране с Minecraft - ниво 4

Minecraft програмиране за деца, компютърно моделиране

В този целогодишен курс децата ще видят и една друга страна на любимата си игра Minecraft - Minecraft Education. В тази платформа те ще започнат да прилагат програмните си знания и умения на Minecraft терен, като ще изграждат свой собствен свят с помощта на блоково програмиране. Компютърното моделиране с Minecraft е възможност децата да трупат дигитална грамотност и да се забавляват. Курсът по програмиране с Minecraft е предназначен за деца от 3-7 клас.

Програмиране с Roblox - ниво 5

roblox програмиране за деца, компютърно моделиране

Роблокс е любима платформа за игри на децата, но тя не е само това. С помощта на Roblox Studio децата могат да се учат на компютърно моделиране, като създават собствени игри. В тази платформа те се учат и как да пишат скриптове чрез програмен код. Езикът за програмиране, който се използва в Roblox, е Lua. Най-готиното за децата е това, че след като създадат своя игра те могат да я споделят с Роблокс общността и да бъде играна от хиляди хора. В курсът по програмиране с Roblox на Advance Academy децата могат да научат всичко това. 

Защо компютърното моделиране в начален етап е полезно за децата?

Не случайно компютърното моделиране стана част от обучителната програма в училище. Компютърното моделиране дава стабилна основа на децата за дигитална грамотност, която ще им бъде от полза в бъдещите професии. Тези интересни и иновативни дейности допринасят и за развитието на личните им качества и умения. Ето някои от тях:

Компютърното моделиране развива логическото мислене на децата.

Компютърното моделиране е детската версия на програмирането. :) Както знаем, програмирането изисква много логика и проследяване на действия, символи и букви. Упражнявайки компютърно моделиране, децата тренират мозъка си да мисли по определен ред и логика.

Децата се учат да откриват и да се справят с проблеми.

По време на заниманията с технологии и инженерство винаги изскачат разнообразни проблеми. Особено когато създаваме нещо собствено, например да програмираме игра от нулата. Затова е от значение да знаем как да се справяме с различните проблеми. По време на компютърното моделиране децата ще усвоят умението да раздробяват един проблем на малки задачи.

Компютърното моделиране дава свобода на креативността.

Децата са изпълнени с много иновативни и творчески идеи, но не винаги успяват да намерят начин да ги изразят. Компютърното моделиране е не просто логика, рационално мислене и програмен код. То е начин, чрез който децата могат да пресъздават своите щури идеи. А след като видят какво са създали напълно сами, новите идеи и вдъхновението се появяват отново.

Осигурете на детето си добро професионално бъдеще и полезни качества и умения, като го запишете на целогодишните курсове по компютърно моделиране от програмата Computer Science