Когато създаваме нов уебсайт, приложение или програма, наш основен приоритет е да се уверим, че те работят гладко и са лесни за използване. Най-сигурният начин е да имаме екип за софтуерно тестване, който да предотврати максимално много проблеми. Разбира се, можем просто да пуснем продукта и да получим обратна връзка от потребителите, но ако половината от функциите не работят, приложението се затваря на всеки пет минути и е трудно за навинагия, рискуваме да загубим клиенти в полза на нашите конкуренти.
Софтуерното тестване е жизненоважен елемент от създаването на всеки един продукт или услуга. В момента е и много търсена професия, за която можеш да се квалифицираш с курса на Адванс Академи “Quality Assurance Fundamentals”.
Възможно е да сте срещали и термина QC (Quality Control). Въпреки че много често QA и QC се използват като взаимозаменяеми, това всъщност е грешна практика. В тази статия ще разгледаме разликите между QA и QC и защо е важно да се разграничават.
Какво е Quality Assurance (софтуерно тестване)?
QA е процес на предотвратяване на появата на дефекти, т.е. решаването на проблеми преди те да са възникнали. Това е проактивен подход за гарантиране, че продуктът отговаря на необходимите стандарти за качество. Целта на QA е да се подсигури, че продуктът се разработва в съответствие с очакваните стандарти и спецификации. Това включва планиране, разработване и прилагане на процеси и процедури, които да гарантират, че крайният продукт е с високо качество и отговаря на изискванията и очакванията на клиенти и потребители.
Процесът по Quality Assurance включва:
- разпознаване на критичните области, които трябва да бъдат тествани;
- разработване на планове и стратегии за тестване;
- изпълнение на тестовете и анализ на резултатите.
QA помага дефектите да се улавят на ранен етап от процеса на разработване. Така се намаляват потенциални времеви и финансови разходи за възникнали грешки. Спoред репорт на Puppet, екипите които залагат на предварително тестване, прекарват 22% по-малко време в непланирана работа и могат да се концентрират върху разработване на нови функции.
Ако подобна дейност ти звучи любопитно, не се колебай да се включиш в курс по Quality Assurance на Адванс Академи!
Какво е Quality Control (QC)?
Quality Control е процес на разпознаване на проблеми или грешки в продукта, след като той е бил разработен. Това е реактивен подход за проверка дали продуктът отговаря на планираното качество. Целта на QC е да се идентифицират и отстранят дефектите в продукта, за да се гарантира, че той e в стандарт преди да е достигнал потребителя.
QC обикновено включва набор от дейности и задачи, които се изпълняват върху продукта или услугата, преди те да са пуснати на живо. Това може да включва тестване, инспектиране и валидиране на продукта спрямо определени критерии за качество, като производителност, функционалност, използваемост, надеждност и сигурност.
Разлики между QA и QC
И Quality Assurance, и Quality Control са от съществено значение за качеството на крайния продукт. Mежду двата процеса обаче има значителни разлики. Ето някои от тях:
- Цели на QA и QC: Основната цел на Quality Assurance е предварително да предотврати появата на проблеми в продукта. При Quality Control проблемът е вече налице във финалната версия на продукта, и екипът работи по отстраняването му.
- Фокус на QA и QC: Фокусът на Quality Assurance е върху целия процес на разработване на продукта. Quality Control е насочено върху крайния продукт.
- Дейности и задачи на QA и QC: Дейностите и задачите, свързани с QA, включват определянето, прилагането и подобряването на процеса. При QC, активностите са свързани с контрола на качеството, включително тестване, инспектиране и валидиране на продукта.
- Времева рамка на QA и QC: Quality Assurance се прилага по време на цялото разработване на продукта. Quality Control влиза в крайната фаза, където изделието е готово и минава през финална проверка.
- Участници в екипите на QA и QC: Длъжностите на хората в QA екипа включват инженери по процесите, ръководители на проекти и одитори по качеството. При QC, екипът се състои основно от тестери, инспектори и анализатори на качеството.
Защо е важно да има екип за софтуерно тестване, когато се създава продукт?
Освен очевидната полза, че основна грижа на QA е качеството на разработката, има и други позитиви, които носи quality assurance звеното:
- Грижи се за удовлетворението на клиента - колкото по-добре работещ е един продукт при пускането си, толкова по-малко недоволни клиенти. Това от своя страна ще донесе повече бизнес и доходи за фирмата;
- Прави продукта ти безопасен и легално обезпечен - освен за бъгове, QA екипът следи и затова да се спазват всякакви стандарти и регулации. Освен че е добре за потребителя, това може и да спести потенциални глоби на бизнеса;
- Подобряване на продукта във фаза “Разработване” - тествайки продукта, QA екипът често намира възможности за оптимизиране на процеси, добавяне на полезни опции и други новости.
Има ли нужда от QA и QC за една и съща разработка?
И двата процеса се базират на сентенцията “Три пъти мери, един път режи”. Да пуснеш приложението си на живо и да се окаже, че има грешка, не е фатално, но е по-добре да не се случва. Quality Assurance и Quality Control са “филтри”, през които минава творението ти, така че колкото повече толкова по-добре.
Въпреки различните подходи, QA и QC се допълват взаимно при осигуряването на качеството на крайния продукт. Комбинирането на двата процеса може да помогне за намаляване на риска от дефекти, за повишаване на удовлетвореността на клиентите и за подобряване на цялостното качество на продукта.
QA и QC са два различни процеса, които са от съществено значение за осигуряване на качеството на крайния продукт. Въпреки че имат различни цели и подходи, те се допълват взаимно, за да гарантират, че това, което е стигнало до потребителя, е спазило стандартите за качество. Ако и теб те бива да откриваш проблеми, имаш критично мислене и око за детайла, сега е времето да се пробваш - намери своето призвание с курса за начинаещи “Quality Assurance – Ниво Junior” на Адванс Академи.