Ремаркетинг е онлайн рекламна стратегия, при която се таргетира аудитория, която вече си е взаимодействала с бизнеса ти. Потребителите, които получават рекламните съобщения, са посетители на уеб сайта ти, които по някакъв начин са се ангажирали с теб.
Вероятно всеки, който пазарува онлайн, е ставал обект на ремаркетинг. Харесал си си нови обувки, сложил си ги в количката, но после си се разколебал и си напуснал сайта. На следващия ден същите тези обувки магически те преследват като реклама от сайт на сайт. Ето това е ремаркетинг.
В статията ще поговорим за това в какво се състои понятието ремаркетинг, какви са ползите от прилагане на подобна рекламна стратегия и какви са видовете ремаркетинг.
Какво е ремаркетинг?
Ремаркетинг е стратегия за достигане на вече ангажирани с бранда потребители чрез рекламни послания. По-просто казано, ако някой е посетил сайта ти или е бивш твой клиент, ремаркетинг ще е да рекламираш именно на този човек.
Ремаркетингът крие значението си в самото име - представката “ре” индикира за повтарящо се действие. Т.е. маркетираме отново и отново на същата аудитория.
Реализирането на подобен тип стратегия е обвързано със събирането на данни за онлайн потребители и клиенти на бизнеса. Именно ремаркетинг е една от причините за бисквитки по уеб сайтовете.
Има и още един близък термин, който също започва с “ре” - ретаргетинг. Двете концепции са близки по значение, но еднакви ли са?
Ремаркетинг и ретаргетинг - едно и също ли са?
Това е въпрос, който много навлизащи в дигиталния маркетинг хора си задават. В онлайн литературата можеш да срещнеш полярни мнения - някои източници използват двата термина за синоними, други правят разграничение между тях.
Нашето мнение по темата е, че има разлика между ремаркетинг и ретаргетинг, но с напредването на дигиталния маркетинг тази разлика не е от особено значение. Общата концепция на двете понятия е една - да достигнеш потребители, които вече са взаимодействали с твоя бизнес.
Ремаркетингът е обвързан най-вече с имейл маркетинг и изпращането на имейли до бивши клиенти на фирмата.
Ретаргетинг се обвързва с използването на дисплейни и видео реклами на потребители, които са посетили и са си взаимодействали с уеб сайта на бизнеса.
Това, което различава двете понятия, са каналите за достигане до потребители и статута на самата аудитория - при ремаркетинг рекламата достига до хора, които са осъществили покупка. За ретаргетинг това не е нужно - потребителят може само да е разглеждал продукти или да е изоставил количката си.
След като уточнихме двете понятия е време да направим уговорка с теб - статията по-надолу ще покрие всякакъв вид достигане до ангажирани потребители, независимо от канала или статута им.
Няма да се концентрираме върху теоретичните понятия и тяхната разлика, а върху функциите и ползите от самата стратегия. Смятаме, че това ще ти е по-полезно и ще има повече практическа стойност :)
Предимства на ремаркетинга
Ремаркетингът е повече от харесвана тактика в дигиталния маркетинг. Основното предимство е ясно - инвестираш средства за реклами към потребители, за които има по-голям шанс да обърнат внимание на бизнеса ти. Защото вече са го направили веднъж.
Поради тази причина ремаркетингът:
- Носи по-висок CTR (Click-through Rate) в рекламите;
- Повишава Conversion Rate (Процент на реализациите);
- Цялостно се представя по-добре от други видове реклама.
Ремаркетингът носи ползи не само откъм проценти. Напомняйки за бранда си често, подобряваш разпознаваемостта му. Дори и да не закупят продукта ти сега, потребителите, които са виждали ремаркетинг рекламата, ще се сетят за твоя бизнес следващият път, когато имат нужда от това, което предлагаш.
По този начин изграждаш стабилна връзка между себе си и клиентите.
Видове ремаркетинг и как се правят
Видовете ремаркетинг се различават основно по канала, чрез който се разпространяват рекламите. Съответно, имат и няколко отделни платформи, където се подготвят нужните текстове, видео и изображения.
Display ремаркетинг
Дисплейните ремаркетинг реклами са ти повече от познати. Те се появяват в страничните ленти на други уеб сайтове и ти напомнят за бизнеса, който си разгледал преди 10 минути или онзи ден.
Тази реклама достига до правилния потребител чрез бисквитки. Бисквитките са код, който се поставя в уеб сайта на бизнеса, и който събира данни за потребителите.
Самият код зависи от платформата, която използваш. Разбира се най-известната е Google Ads, която е обвързана с Google Display Network, но можеш да пускаш реклами и в други търсачки като Bing.
Search ремаркетинг
Подобен на дисплейния ремаркетинг, при search ремаркетинг рекламите се визуализират най-отгоре на SERP (Search Engine Result Page).
Представи си, че имаме сайт за градинарски услуги например. Потребител е посетил няколко страници от уеб сайта ни и е излязъл от него. На следващия ден той търси в Google “оформяне на храсти Варна”. На първо място в резултатите ще излезе нашият сайт под формата на реклама.
Този тип ремаркетинг помага за допълнително стесняване на аудиторията. Не само, че рекламата се показва на човек, който вече е посещавал сайта ни, но и е обвързана с конкретно негово търсене.
Dynamic ремаркетинг
Динамичният ремаркетинг не е конкретно различен като формат на рекламата - тя може да е дисплейна, да излиза в търсачката и пр. Интересното при него е персонализираното съдържание спрямо потребителя.
Проследяващият код запазва информация за конкретните действия на посетителя на сайта, най-често кои продукти или услуги е разглеждал. След това могат да му се представят реклами спрямо неговите нужди и интереси.
Можеш дори да предлагаш отстъпка на този човек за този конкретен продукт.
Video ремаркетинг
Видео ремаркетингът е точно това, което си представяш - ремаркетинг реклами във видео формат. Най-очевидния пример за подобно нещо са YouTube рекламите.
Те се появяват или в началото, или по време на клипове в Ютуб. Добра практика е да правиш тези реклами кратки, за да не стават досадни на потребителите. Конкретно за тази платформа, реклами се пускат отново през Google Ads.
Social Media ремаркетинг
Ремаркетингът в социалните мрежи работи по същия начин като останалите методи по-горе, като рекламите се показват на потребителя в конкретното приложение, което използва.
Разликата тук е, че е нужна интеграция на специфичен код спрямо социалната мрежа - Фейсбук, Линкдин, Туитър и т.н. Тук ще разкажем повече конкретно за Фейсбук (Мета) ремаркетинг.
За да се възползваш от този тип реклама е нужно да сложиш на сайта си Фейсбук Пиксел. Повече за него можеш да научиш в статията ни: Какво е Фейсбук Pixel и защо е важен за Facebook рекламата?
Когато този код събере достатъчно данни, можеш да пускаш ремаркетинг реклами във Фейсбук на хора, които са посещавали сайта ти от приложението. Тези реклами се появяват във фийда на потребителите и изглеждат подобно на публикация.
Можеш да правиш ремаркетинг и вътре в самото приложение, като зададеш на Фейсбук да таргетира хора, които да си взаимодействали със страницата и публикациите ти.
Email ремаркетинг
Оригиналният ремаркетинг.
Огромен плюс на email ремаркетинга е, че е безплатен. Единственото, от което имаш нужда, е списък с имейли на клиентите ти.
Може да звучи малко объркващо, защото имейл ремаркетингът е доста подобен на имейл маркетинга като цяло. Но има една основна разлика.
При имейл маркетинг се изпращат масови бюлетини към всички от имейл листата. Ремаркетингът включва персонализирани съобщения, които стигат до конкретен сегмент от аудиторията.
Например един масов бюлетин би включвал новини за компанията, нови блог статии и други общи промоционални материали. Ремаркетинг имейлът може да включва специална отстъпка за продукт или услуга и да бъде пратен само на хора, които са я добавили в количката си, но не са я купили.
Ако статията ни те е заинтригувала и се чувстваш готов да опознаеш ремаркетинга, ти препоръчваме курса на Advance Academy Pay Per Click Marketing! Там говорим както за ремаркетинг в търсачки, така и в социални медии.