Какво е контент маркетинг и как се прилага на практика?

kakvo-e-kontent-marketing-i-kak-se-prilaga-na-praktika
  • 1930 преглеждания

Контент маркетинг е термин, който от дълго време присъства в света на маркетинга, и за който всички говорят. С времето започна да става доста обширен и объркващ. Затова сме тук да направим нещата ясни -  със семпли обяснения и примери.

Най-важното, което трябва да запомниш за контент маркетинг, е, че фокусът е върху това да си полезен за клиента. Този тип съдържание не се прави с директна продажбена цел и е далеч от рамките на рекламата.

Какво е контент маркетинг, как се прави и какви са ползите от него разглеждаме в днешната статия на Advance Academy.

Какво е контент маркетинг?

Контент маркетинг, наричан още “маркетинг на съдържанието”, е стратегия за привличане и задържане на потребители чрез полезно за тях съдържание. Значението на контент от английски е именно съдържание.

Основно се свързва с два елемента - текстови и визуален. Фокусът е върху изграждането на устойчиви отношения с аудиторията и нейното образоване относно сферата, бинеса и продукта.

Чрез контент маркетинг брандовете се позиционират като експерти в конкретната сфера, което изгражда доверие и подпомага запомнянето и положителното възприемане на марката.

Предимства на контент маркетинг стратегията

Контент маркетингът носи изключително добри резултати стига да имаш търпението да ги постигнеш. Стратегията е подходяща за поставяне на дългосрочни цели и няма как да бъде ефективна в кратък времеви план. Ето част от позитивите на маркетинг чрез съдържание:

Повишена разпознаваемост на бранда

Една от основните цели на контент маркетинг е да достигне до максимално много потенциални клиенти. Прилагайки стратегията успешно, си гарантираш повишена разпознаваемост.

Чрез маркетинг на съдържанието, потребителите ще чуят за теб и ще те асоциират с полезност и положителна емоция, а не с цена и разход.

Изграждане на доверие и лоялност в клиентите

Поговорката “Направи добро, за да ти се връща добро” важи при контент маркетинг с пълна сила. Колкото по-прозрачен и полезен си за клиента, без да го насилваш да си купува от теб, толкова по-високи резултати ще постигаш.

Маркетингът чрез съдържание трябва да носи чувство за автентичност, за да бъде ефективен с изграждането на отношения с публиката.

Добра рентабилност (в повечето случаи)

Хубавото на контент маркетинга е, че може да се прави и с нисък бюджет. При тази стратегия не цената е водещият фактор за успех, а идеята и това дали клиентите ще я намерят за полезна.

Едно добре направено информационно видео в Ютуб може да донесе много повече бизнес от реклама по телевизията. Статиите от блога ще привличат клиенти дълго след като са били публикувани, за разлика от билборд, който ще свалиш след месец-два.

Видове подходи в контент маркетинг

Има много различни видове съдържание, които са част от концепцията за контент маркетинг. Основно се делят на два генерални канала:

Блог

Блог статиите са най-често срещаният пример за контент маркетинг. Тяхната цел е да се създава качествено текстово съдържание, което да помага на потребителите с техните въпроси.

Разбира се, темите на статиите трябва да са свързани с нишата, в която е бизнесът, но фокусът им е върху полезност вместо продажби.

Блог статиите могат да са различни като контент. Например:

  • Могат да помагат на потребителя с въпроси от сферата на бизнес (В нашия случай можем да пишем по теми като “Какво е дигитален маркетинг”, “Как се става social media специалист” и пр.;
  • Могат да разкриват детайли от процеса на работа по създаване на продукт или за индустрията като цяло;
  • Могат да съдържат новини и анализи от нишата.

Блогът помага на бранда да демонстрира експертизата си в дадена сфера и допълнително да спечели доверието на потенциалните потребители.

Блогът е и чудесна помощ при оптимизиране на уеб сайта на бизнеса. Ако статиите се справят добре и се класират на високи позиции, те могат да повлияят на SEO оптимизирането на целия сайт и да повишат трафика.

За тази цел е хубаво да оставяш по някой линк към други релевантни статии или продуктови страници, когато пишеш текстовете си.

За контент маркетинг чрез блог статии говорим в курса ни SEO Marketing. От него ще разбереш повече за това как се пишат ангажиращи, оптимизирани текстове, които да носят резултати за теб и бизнеса.

Социални медии

Другият основен канал за контент маркетинг са социалните медии. В тях, той може да бъде намерен в множество различни формати.

Най-успешен в последните години е видео форматът. Клипове в Ютуб, кратки видеа в Тикток и Инстаграм са най-ангажиращият тип публикации.

Различните брандове поемат по различни посоки в стратегиите си за видео контент маркетинг. Някой залагат само върху хумористични клипове, други снимат информативно съдържание за потребителите си, трети запознават аудиторията с хората зад бизнеса.

Често срещана форма на маркетинг чрез съдържание са изображенията и най-вече инфографиките. Особено подходящи за платформи като Пинтерест и Линкдин, такъв тип публикации събират голямо количество информация в кратък, визуално подреден вид.

Популярност набра и аудио съдържанието под формата на подкасти. Отновно, може насоката да е към развлекателно или към информативно съдържание.

Контент, генериран от потребители, също е част от маркетинга чрез съдържание. Той допринася допълнително за стимулирането на доверие в аудиторията. Можеш да разбереш повече за User Generated Content в статията ни.

Ако имаш желание да се научиш как се създава онлайн съдържание, което да отговаря на нуждите на аудиторията и носи резултати, препоръчваме ти курс по дигитален маректинг. Модулът за създаване на контент ще те подготви отлично.

Как се изготвя контент маркетинг стратегия?

Изготвянето на стратегия за маркетинг чрез съдържание не се различава особено от проектирането на маркетингови стратегии като цяло. Стъпките са подобни и са следните:

Опознай аудиторията

Няма как да създаваш интересно и полезно съдържание без да знаеш какво потребителите намират за такова. Разучи нуждите и интересите на аудиторията и планирай спрямо тези данни.

Добър метод, с който да улесниш този процес, е да си направиш т.нар. buyer персони. С тях задачата да намериш правилния глас, с който да се обърнеш към потенциалните клиенти, е по-лека.

Избери подходящите канали и формати

Опознавайки аудиторията, ще разбереш къде се намира тя - дали е онлайн, кои платформи използва, какъв тип контент харесва да консумира. Ако потенциалните ти клиенти са млади хора от поколение Z или Alpha, разбира се, че няма да ги достигнеш във  Фейсбук.

Каналите и форматите зависят и от нуждите на твоя бизнес. Добре е да прецениш кои способи най-добре ще представят силните ти страни. Дръж на качеството на материалите, които публикуваш и бъди постоянен.

Направи си план и график

Имай предвид, че е много лесно да се въодушевиш от идеята за контент маркетинг и да искаш да правиш всичко - статии, клипове, инфографики, имейли, кампании и т.н. Създаването на маркетинг чрез съдържание е приятно начинание.

Трябва обаче да си реалистичен в планирането си. Контент маркетингът отнема време не само откъм резултати, но и откъм създаване.

Направи план и график за кратък период от време, включи в него темите, на които ще обърнеш внимание, и форматите, които ще използваш. Изпробвай дали ще смогнеш на обема от задачи и дали ще получиш очакваните резултати.

Примери за контент маркетинг в България

Топли приказки за лека нощ - аудио разкази от Олимпус

През 2021 Олимпус пускат в канала си в Ютуб прочит на приказката “Неродена мома”. В следващите няколко месеца публикуват още записи.

Видеата не съдържат директна реклама и призив към покупка. Олимпус ги представят като начин да отменят уморените родители в задачата по приспиване на децата.

Напомнят за продукта си по много лек и ненатрапчив начин - приканват децата да слушат приказката с чаша топло мляко преди лягане. Този призив се намира в описанието под видеото.

Кампанията е насочена към родителския сегмент, ангажирайки най-важното за него - децата. 

Онлайн контент маркетинг с Advance Academy

Това, което четеш в момента, е пример за маркетинг чрез съдържание. Целта на блог статията ни е да ти помогнем с полезна информация за контент маркетинг тогава, когато имаш нужда от нея и я потърсиш.

На теория, ако статията ти е била полезна, ще запомниш нашия бранд и ще се сещаш за това, че сме ти помогнали, всеки път щом ни видиш пак. Така изграждаме връзка с потенциалните си потребители.

Идеята е когато на теб или твой близък му потрябва курс по дигитален маркетинг, да си спомниш за тази статия и да избереш или препоръчаш нас като експерти в областта (гарантираме ти, че няма да сбъркаш).

Разбира се, Advance Academy практикува и други форми на контент маркетинг. Имаме Instagram профил, в който публикуваме полезна информация в съкратен визуален вид. Използваме TikTok за развлекателно съдържание, с което да се свържем с по-младата аудитория.

"Джобни" с Крис Захариев - видео кампания от УниКредит Булбанк

УниКредит Булбанк публикуват общо 4 видеа като поредица за финансова култура наречена “Джобни”. Партнират си с инфлуенсърът Крис Захариев.

Във видеата се дават съвети за спестявания, дигитално банкиране, пътуване в чужбина и др. Напомнят на блог статии във визуален формат.

Кампанията не рекламира директно банката и нейните продукти, но ги включва в съдържанието като примери.

В комбинация с инфлуенсър маркетинг, маркетингът чрез съдържание носи още допълнителна стойност на клиентите и потенциалните потребители на банката. С клиповете се демонстрират както полезни съвети, така и как се вписват продуктите на Булбанк в тях.

Контент маркетинг е задължителен похват в маркетинговата стратегия на всеки бизнес и има защо. Ако искаш да научиш още по темата, имаме подходящите курсове за теб. Свържи се с нас и дай успешен старт на онлайн присъствието си.