Практически пример за Swot анализ

Практически пример за Swot анализ, СЛОТ анализ, Как се прави SWOT анализ
  • 5713 преглеждания

Чували ли сте за термина SWOT анализ? Може да звучи сложно, но всъщност това е много лесен и мощен инструмент, който ви помага да развиете своята бизнес и маркетинг стратегия. Нека да разберем повече за това какво представлява Swot анализа.

Ако все още не сте съставили своя SWOT анализ, сега е момента да го направите. Не се притеснявайте, не отнема много време и никак не е трудно. Така че, вземете лист и химикал и до края на статията вече ще имате готов слот анализ. Да започваме!

Какво е SWOT анализ?

Абревиатурата SWOT значи S - Strengths, W - Weaknesses, O - Opportunities, Т - Threats. Както името подсказва фокуса на слот анализа е върху тези 4 аспекта - силни страни, слаби страни, възможности и заплахи. Нека да разгледаме по-подробно всяка една от тези категории. Преди това, разграфете белия лист на четири и да започваме!

слот анализ, swot analysis, swot, swot анализ, пример, swot матрица

1. Силни страни (Strengths)

Както ясно разбираме от името, тук ще говорим за силните страни на вашия бизнес. Задайте си въпросите: Какво е това което правя по-добре от останалите? Кои са моите конкуренти предимства? С какво се различавам? Какво предлагам/давам на клиентите ми, което другите не могат?

2. Слаби страни (Weaknesses)

Както силни страни, всяка компания има и своите слаби страни. Важно е да знаете кои са те, за да работите върху подобряването им. С други думи, какво вашите конкуренти правят по-добре от вас? Може вашето обслужване на клиенти да не е на ниво. Или може би конкурент има определена услуга, която вие не предлагате. Замислете се и запишете аспектите на бизнеса ви, които имат нужда от подобрение. Слаби страни могат да бъдат високи разходи за производство, бавна доставка, малко налични продукти, слаба стратегия за дигитален маркетинг, липса на уеб сайт.

Ще видим повече от това в практическия пример за SWOT анализ.

3. Възможности (Opportunities)

Възможностите - това са външните фактори, които могат да повлияят положително на вашия бизнес. Расте ли вашият пазар, има ли тенденции, които ще накарат хората да купуват повече от това, което предлагате? Има ли предстоящи събития, от които вашата компания може да се възползва, за да разрасне бизнеса си? Помислете, направете проучване и запишете какви са възможностите, които могат да се разкрият пред вас.

4. Заплахи (Threats)

Разбира се, трябва да сме подготвени и за негативните външни фактори. Тук говорим за фактори като политика, икономика, технология, екология и т.н. Трудно е да предвидим какво ще се случи в световната икономика или какъв нов закон ще бъде въведен. За това ще трябва да търсите проактивно, да направите нужното проучване и да сте наясно какво се случва около вас. Така няма да сте хванати неподготвени и ще можете да обмислите възможни планове за действие.

След като разгледахме четирите основни компонента на слот анализа, нека да преминем към практическия пример!

Практически пример за Swot анализ

За да покажем нагледно какво представляваа слот анализа ще използваме една от най-известните марки в модната индустрия - ZARA.

Силни страни:

  • Ефективно и бързо производство
    Компанията се нуждае само от 1 седмица, за да разработи нов продукт и да го пусне във всички магазини, които има по света. Това дава на Zara огромно предимство.
     
  • Конкуренти цени
    Марката предлага конкурентни цени, които са ориентирани към средната класа, което ги прави толкова успешни.
     
  • Бърза реакция към новите тенденции
    В модния бизнес е важно винаги да си в крак с новите трендове. Зара е известна с това, че имитира тенденциите във висшата мода и изключително бързо създава подобни модели.

Слаби страни:

  • Противоречия
    Бранда се свързва със скандали за експлоатация на детски труд и заплащане под минималната заплата. Тъй като хората стават все по-съзнателни по тези теми, тези противоречия влияят зле на репутацията на компанията.
     
  • Имитация на висша мода
    Както вече споменахме, Zara е известна с това, че имитира модните тенденции. Което означава, че те не са тренд сетъри и не предлагат особено уникални и креативни артикули.

Възможности:

  • Бърза мода
    Тъй като поведението на клиентите се променя, хората се отегчават от всичко по-бързо от всякога. И това важи и за модата – дрехите, които хората биха носили месеци и години, сега много по-често се заменят с нови неща. Което е още една отлична възможност за Zara, тъй като така наречената „бърза мода” е във възход.
     
  • Ръст на пазара 
    Растежът на пазара на облекло се увеличава с 5-6% всяка година, което е страхотна новина за компании като Zara.

Заплахи: 

  • Нарастваща конкуренция 
    Нарастващото търсене на мода и облекло означава, че конкуренцията също нараства. 
     
  • Увеличаване на разходите 
    Друг фактор, който може да създаде значителна заплаха за Zara, са нарастващите разходи за производство и суровини.

Не е трудно нали? Изграждане на SWOT анализ със сигурност ще ви помогне. Но разбира се, той е много малка част от пъзела. За да бъдете успешни се нуждаете от добра стратегия за дигитален маркетинг. Която включва развиване на социалните мрежи като Facebook и Instagram. Създаване на уеб сайт, стратегия за SEO оптимизация, създаване на качествено съдържание, добра реклама и т.н.

За всички тези неща говорим по време на курса на Advance Academy - Digital Marketing Basics. Ако искате да научавате още интересни факти, за дигиталния маркетинг, да срещнете нови хора и да се вдъхновите, влезте във Фейсбук групата Digital Marketing Basics