Значението на цветовете в графичния дизайн и как влияят на аудиторията

Заглавие на статията на Advance Academy: Значението на цветовете в графичния дизайн и как влияят на аудиторията, палитра с цветове
  • 3000 преглеждания

Цветовете имат огромно въздействие върху човешката психология. Психологията на цветовете е важно да бъде научена от графичните дизайнери. Затова и днес специално за навлизащите в сферата на графичния дизайн ще разкажем повече за това как цветовете влияят.
Със сигурност, ако се замислите, ще усетите как емоциите ви се променят благодарение на цветовете, от които сте заобиколени.

Цветът е мощен инструмент за предаване на съобщения и послания към вашата аудитория. В графичния дизайн цветът играе основна роля за правилното отразяване на бранда/бизнеса пред аудиторията. Чрез него вие можете да представяте информация за бранда или марката. Дали е за по-младата аудитория, или за по-големите? Дали средата е енергична и жизнена, дипломатична или е спокойна? 
Тази информация се предава първо от цветовете след това от изображенията и накрая от думите. Не случайно графичните дизайнери са част от маркетинг екипа.

За всички начинаещи графични дизайнери днес ще ви разкажем:

  • Какво е психологията на цветовете?
  • Как да я прилагаме в графичния дизайн?
  • Какви послания носи всеки един цвят в графичния дизайн?
  • Примери от утвърдени брандове и техните послания чрез графичния дизайн.

Какво е психология на цветовете (Цветознание)?
Психологията на цветовете изучава цветовете и тяхното влияние върху човешкото поведение. Основната цел е да се определи как всеки цвят влияе на емоциите, поведението и вземането на решения.

А по-конкретно в графичния дизайн, психологията на цветовете анализира какви асоциации и желания за действие се предизвикват в потребителите. 

Как да прилагаме психологията на цветовете в графичния дизайн?
Графичният дизайн и маркетингът вървят ръка за ръка. Това различава графичния дизайн от изкуството. В графичния дизайн има предварително изградена концепция и поставени цели за постигане, докато изкуството е израз на емоции. Дизайна допринася за подобряването на маркетинг стратегиите и постигане на целите. И ето тук се налага да приложим психологията на цветовете. Но как?

  • Във визуалната идентичност - брандинга на марката. Изберете цветовата палитра, отразяваща емоциите, които искате клиентът да изпитва от продукта или услугата на марката.
  • В UX/UI дизайна. Създавайки хармонична палитра, можете да подобрите потребителското изживяване на вашия уеб сайт.
  • В маркетинг кампаниите. Банери за реклами и социални мрежи. Използвайки подходящите цветове, вие можете да подтикнете аудиторията към решения и действия. 

Какви послания носи всеки един цвят в графичния дизайн?

Психология на червеното

Цветът на страстта и драмата. Този цвят привлича най-голямо внимание и се свързва със силни емоции като енергичност, любов и опасност, гняв.

Този цвят се използва в графичния дизайн и маркетинга на компании като Red Bull, Coca Cola и Ferrari F1, за да привлече вниманието и да създаде енергия и ентусиазъм.

В графичния дизайн на потребителски интерфейс червеното се използва като основен цвят за предупреждение или грешка. Заради това е хубаво да използвате червеното пестеливо в UI дизайна, за да не объркате своите потребители.

Психология на оранжевото

Оранжевото носи усещане за креативност, испех и ентусиазъм. Малко по небрежно от червеното, но и не толкова безгрижно като жълтото. Поради тази причина оранжевото е чудесен цвят за брандинг и графичен дизайн на онлайн и физически магазини.

В своя маркетинг и графичен дизайн оранжево използват Fanta, Nickelodeon, Amazon, за да вложат в комуникацията си свежест, позитивност и атрактивност.

Психология на жълтото

Жълтият цвят се свързва със свежест, жизнерадост и игривост. Той се използва широко в графичния дизайн и маркетинга за повишаване на продажби и специални оферти. Марки като Maggi и McDonald’s използват жълтото, за да привлекат хората да ядат.

В UX/UI дизайна използването на жълт цвят в дизайна на уеб сайта веднага ще повдигне цялото настроение и излъчване.

Жълтият цвят е и стандартен за лепенките и маркирането на бележки. Можете да използвате жълтия цвят, за да маркирате определена категория с промо или безплатни предложения на вашия уеб сайт.

Психология на зеленото

Зеленото е цвета на растежа, природата, здравето, околната среда, а също и на богатството. Докато някои банки използват зеления цвят, за да демонстрират сигурност и богатство, хранителни компании като Starbucks и Subway използват цвета, за да подчертаят своите свежи съставки и качество.

В графичния дизайн зеленото е символ и на успеха. Затова е и чудесен избор за дизайн на бутони, които водят до положителни известия, в UI дизайна. Също така зеленият цвят е подходящ избор за изграждане на графичен дизайн и визуална идентичност на хранителни бизнеси, бизнеси свързани със здраве, фитнес или благополучие.

Психология на синьото

Цветът на доверието. Синьото е най-използваният цвят при изграждане на бранд идентичност. Той символизира хармония, мир, сигурност, внася спокойствие. Мекото синьо има успокояващ ефект, а по-яркото - енергизиращ.

По-ярките тонове на синьото се използват в графичния дизайн на комуникационни компании като Facebook, Telegram, Skype.

Синьото се използва много и в по-дипломатичния свят - в брандинг идентичностите на корпорации, банки и университети.

Психология на лилавото

Лилавото е лукс, одухотвореност, креативност. Енергията на червеното със спокойствието на синьото се комбинират, за да създадат цвят, който подтиква към размисъл и самосъзнание. Светлото лилаво се свързва със спокойствието и духа, докато по-ярките тонове биха изглеждали арогантни. Затова трябва да не прекалявате с лилавия цвят.

Психология на черното

Цветът на мистерията. Черното в графичния дизайн и не само внася лукс, изисканост и елегантност. Примери за марки, които използват черното в своя графичен дизайн са Sony, Beats и Samsung, както и повечето технологични компании.

Ако сте графичен дизайнер, избягвайте да използвате черния цвят за бутони или начин да накарате нещо да изпъкне. В този случай е по-добре да се насочите към по-ярки цветове.

Психологията на цветовете е нещо, което може би всички подценяваме, но не трябва, ако искаме да бъдем успешни графични дизайнери. За психологията на цветовете можете да научите още в обучението по графичен дизайн на Advance Academy - Graphic Design Basics

Други теми свързани с графичен дизайн: